Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE28-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 25.10.2023

Ajoitus

26.10.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Virpi Piira

Vastuuhenkilö

Virpi Piira

Opiskelijaryhmät

  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia paikallisesta, kansallisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta
- tietää lastensuojelulain keskeiset sisällöt ja lastensuojelun palvelujärjestelmän
- tunnistaa lastensuojelutarpeen taustatekijöitä ja osaa arvioida lastensuojelun palvelutarpeet

Sisältö

Sisältö:
- lastensuojelun ideologiset lähtökohdat/taustasitoumukset
- lastensuojelullisen tuen / tarpeen taustatekijät
- lastensuojelutarpeen arviointi
- avohuollon tukitoimet
- avohuollon sijoitus
- kiireellinen sijoitus
- huostaanotto

Aika ja paikka

Opetusaikataulun mukaisesti syksy 2023.

Oppimateriaalit

Räty, Tapio 2023: Lastensuojelulaki: käytäntö ja soveltaminen. Araneva, Mirjam 2022: Lapsen suojelu: toteuttaminen ja päätöksenteko. Heikkilä, Marjukka, Rantaeskola, Satu & Suikkanen-Malin, Tuija 2018: Lapsen edunvalvonta lastensuojelu- ja rikosprosessissa. Marjatta, Bardy (toim.) 2013. Lastensuojelun ytimissä. Hyvärinen, Sauli & Pösö, Tarja (toim.) 2018: Lapsen haastattelu lastensuojelussa.

Opetusmenetelmät

- Luento-opetus
- Itsenäinen opiskelu
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin perehtyminen.
- Ennakkotehtävät, kotitehtävät, kirjallinen oppimistehtävä parityöskentelynä ja sen esittäminen muulle ryhmälle sekä yksilötentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson suorituksissa huomioidaan työelämäyhteys.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson suoritusten ja yksilötentin palautus- ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee lastensuojelutyön teoreettista tietoperustaa ja keskeistä lainsäädäntöä palvelujärjestelmää lapsen, perheen ja yhteiskunnan näkökulmasta heikosti.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija tietää lapsen ja perheen tuen tarpeet ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot heikosti. Opiskelija tuntee ammatillisia lapsilähtöisiä ja perhekohtaisia työmenetelmiä heikosti.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää lapsen ja perheen oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden heikosti. Hän osaa toimia lapsen ja perheen osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta huomioiden heikosti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee lastensuojelutyön teoreettista tietoperustaa ja tietää keskeistä lainsäädäntöä ja palvelujärjestelmää lapsen, perheen ja yhteiskunnan näkökulmasta suppeasti.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija tietää joitakin lapsen ja perheen tuen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaitoja suppeasti. Opiskelija tuntee ammatillisia lapsilähtöisiä ja perhekohtaisia työmenetelmiä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää suppeasti lapsen ja perheen oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän osaa toimia lapsen ja perheen osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta huomioiden osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee lastensuojelutyön teoreettista tietoperustaa ja tietää keskeistä lainsäädäntöä ja palvelujärjestelmää lapsen, perheen ja yhteiskunnan näkökulmasta.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija tietää lapsen ja perheen tuen tarpeet ja osaa ohjata heitä lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän rakenteet huomioiden. Opiskelija tuntee ammatillisia lapsilähtöisiä ja perhekohtaisia työmenetelmiä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää lapsen ja perheen oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän toimii vastuullisesti lapsen ja perheen osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta huomioiden. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osaa tarkastella lastensuojelutyön teoreettista tietoperustaa ja tietää keskeistä lainsäädäntöä ja palvelujärjestelmää lapsen, perheen ja yhteiskunnan näkökulmasta.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarpeet ja osaa ohjata heitä lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän rakenteet huomioiden. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia lapsilähtöisiä ja perhekohtaisia työmenetelmiä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tunnistaa lapsen ja perheen oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän toimii vastuullisesti lapsen ja perheen osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta huomioiden. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osaa soveltaa lastensuojelutyön teoreettista tietoperustaa ja arvioida keskeistä lainsäädäntöä ja palvelujärjestelmää lapsen, perheen ja yhteiskunnan näkökulmasta.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija osaa arvioida lapsen ja perheen tuen tarpeet ja osaa ohjata heitä tarkoituksenmukaisesti palvelujärjestelmässä lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän rakenteet huomioiden. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia lapsilähtöisiä ja perhekohtaisia työmenetelmiä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan lapsen ja perheen oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti lapsen ja perheen osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5. Arviointi perustuu yksilötenttiin (50%) sekä kirjalliseen oppimistehtävään ja sen esitykseen (50%).

Ennakkotehtävät ja kotitehtävät arvioidaan asteikolla Hylätty-Hyväksytty.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien suoritusten hyväksyttyä suorittamista sekä aktiivisuutta ja sitoutumista opetukseen.