Siirry suoraan sisältöön

Monikulttuurinen työ (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE05-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 07.09.2023

Ajoitus

08.09.2023 - 05.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Seija Järvi

Vastuuhenkilö

Seija Järvi

Opiskelijaryhmät

  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta

Sisältö

Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.

Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva

Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.

Aika ja paikka

Zoom, Moodle

Oppimateriaalit

sovitaan opintojakjson alussa

Opetusmenetelmät

Zoom-tunnit, itsenäinen ja pienryhmätyöskentely Moodle

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

mahdolliset työelämävierailijat

Kansainvälisyys

kv tilanteeseen perehtyminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelijan osaaminen monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston osalta on puutteellista. Opiskelija ei kykene kuvaamaan muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Opiskelija ei tunnista tai osaa määritellä omaa kulttuurista kompetenssiaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta tai perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija ei osaa nimetä työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata eikä soveltaa omaan toimintaansa syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelijan osaaminen on mekaanista ja ulkokohtaista tai se ei ole ammattieettisten periaatteiden ja vastuullisuuden mukaista.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee monikulttuurisen työn käsitteistöä, palvelujärjestelmää ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa nimetä joitakin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja hahmottaa jonkin verran omaa kulttuurista kompetenssiaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta ja perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija tuntee joitakin työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä mutta soveltamisen kuvaus omaan toimintaan on niukkaa. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin muutosten vaikutuksia ja toimia ammatillisesti asiakastyössä.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee monikulttuurisen työn keskeisen käsitteistön sekä tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston pääpiirteissään. Opiskelija osaa selittää muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja kuvata omaa kulttuurista kompetenssiaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija kuvaa ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa. Opiskelija osaa hyödyntää kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämisen työmuotoja kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa selittää muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa arvioida muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja tutkia omaa kulttuurista kompetenssiaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa käyttää syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa analysoida hyvin muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä ja ilmiöitä sekä seurata ja hyödyntää niihin liittyvää tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa kulttuurista kompetenssiaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa hyödyntää ja vertailla monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää perusteltuja syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa tulkita hyvin muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä sekä hyödyntää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa kulttuurista kompetenssiaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillisen toimintansa kulttuurisensitiivisesti ja soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää monipuolisesti syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa arvioida laajasti muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti kehittävällä otteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

lvälitehtävät (hyv.-hyl.), loppuessee hyl.-5