Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina (10 op)
Toteutuksen tunnus: K700BE03-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 11.01.2023
Ajoitus
18.01.2023 - 29.03.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
- Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö
Matti Virtasalo
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22SLSosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta
Sisältö
Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt ja eettiset jännitteet
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät
Oppimateriaalit
Kirjallisuuslistaus sekä muu oppimateriaali ovat löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.
Sosiaalipedagogiikan kirjana: Nivala & Ryynänen, Sosiaalipedagogiikka
Sosiaalityön kirjana: Törrönen ym. (Toim.), Vastavuoroinen sosiaalityö
Opetusmenetelmät
Luennot ja kontaktiopetus
Työskentely Moodle-oppimisalustalla
Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
Arvioitavat tehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettelyn kautta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa työmenetelmiä asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee niukasti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa luetella sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija soveltaa heikosti sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeensa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa heikosti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa heikosti hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaa. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa suppeasti määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jonkin verran jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessia ja tuntee joitakin keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa selittää sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa nimetä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamisen kehittämisen tarpeitaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää jonkin verran sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä(3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa soveltaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toimintakäytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön sekä sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa tutkia omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä arvioida vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan, toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja arvotaustaa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tavoitteet ja tehtävät. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalityötä ja sosiaalipedagogista ajattelu- ja toimintatapaa osana sosionomin ammatillista osaamista. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa alojen tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan osaamistaan. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu 50% ryhmätehtävän arvioinnista, 25% sosiaalityön tehtävien arvioinnista ja 25% sosiaalipedagogiikan tehtävien arvioinnista. Sen lisäksi case-tehtävät arvioidaan asteikolla HYL-HYV.
Hylätty (0)
Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.