Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: K700BE00-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 02.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Timo Marttala
Vastuuhenkilö
Timo Marttala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22SLSosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää sosiologian, sosiaalipolitiikan ja filosofian tavat tarkastella ihmisen ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta
- osaa kuvata sosiologian ja sosiaalipolitiikan peruskäsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan hyvinvointipoliittisen järjestelmän
- osaa tarkastella ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien toimintaa kriittisesti sosiologisen, sosiaalipoliittisen ja filosofisen ajattelun välineillä
Sisältö
Sisältö:
- hyvinvointiteoriat
- sosiaalipolitiikan mallit, arvot ja käytännöt
- sosiologinen ajattelu, selittäminen ja tulkinta
- moraali- ja yhteiskuntafilosofinen ajattelu ja toiminta (sosiaalialan työn ja palvelujen järjestämisen taustalla)
Sosiaalipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan peruskäsitteet, lähestymistavat ja teorioita
- Sosiaalipolitiikan arvot ja käytännöt
- Sosiaalipolitiikka ja hyvinvointipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan tavat tarkastella ja kuvata yhteiskuntaa, sen rakenteita ja kehitystä
- Sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan yhteiskuntapoliittinen järjestelmä
Sosiologia
- Sosiologinen ajattelu - sosiologinen mielikuvitus (C.W.Mills)
- Mitä sosiologia on? - Sosiologia on tapa ajatella ihmisten luomaa maailmaa (Bauman)
- Sosiologia ja muutos - klassikoista uudempiin virtauksiin
Filosofia
- Ihmiseksi kasvamisen haaste hyvinvointiyhteiskunnassa
- Matkoja moraalifilosofiaan
- Matkoja yhteiskuntafilosofiaan
- Sosiaalialan eettiset haasteet hyvinvointiyhteiskunnassa
Oppimateriaalit
Suomeksi
Turvaverkko vai trampoliini, Ihalainen Jarmo.....
Johdatus sosiologian perusteisiin, Jani Erola, Pekka Räsänen (toim.)
Ajattele, filosofoi; Juha Räikkä, Helena Siipi (toim.)
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta.
Opetusmenetelmät
Verkkoteutus, itsenäinen opiskelu.
Opintojaksotehtävä ytimekäs, pohtiva, analyyttinen kirjallinen essee valitusta opintojakson tavoitteisiin, sisältöön liittyvästä aiheesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja. Opiskelija ei kykene hyödyntämään yhteiskuntatieteellistä osaamista eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija käyttää selittäen yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeet pääpiirteittäin. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyödyntäen.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hylätty 0 Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja.
T 1 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä.
T 2 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen.
H 3 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat.
H 4 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
K 5 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.