Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveystyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE06-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 09.10.2023

Ajoitus

10.10.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Leena Seppälä

Vastuuhenkilö

Leena Seppälä

Opiskelijaryhmät

  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut
- tietää kriisityön periaatteet ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa
- osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin

Sisältö

Sisältö:
- Hyvän mielenterveyden rakentuminen
- Suomalaisten mielenterveydentila
- Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
- Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
- Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus

Aika ja paikka

Moodlessa oleva materiaali kurssiympäristön avautuessa. Erillinen kirjatentti. Tenttimateriaali sovitaan kurssin alussa. Kuntoutusosion loppukeskusteluun luetaan teos.Teosluettelo on saatavilla kurssiympäristön avautuessa.

Oppimateriaalit

Moodlessa oleva materiaali sekä tentittävä teos: Toivio Timo,Nordling Esa 2013; Mielenterveyden psykologia luvut 2, 4-6, 8-11. Muu kirjallisuus: Kriisit ja kriisityö: Poijula Soile 2018; Resilienssi Hammarlund Claes-Otto 2004, 2010; Kriisikeskustelu, kriisituki, jälkipuinti, stressin – ja konfliktinhallinta. www.traumaterapiakeskus.fi Kuntoutusosion kirjallisuus: Koskisuu Jari 2004: Eri teitä perille. Mitä mielenterveyskuntoutus on? Koskisuu Jari, Kulola Tarja 2005: Yhdessä yksin? Mielenterveysongelma parisuhteessa ja perheessä. Rissanen Päivi 2015: Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf Toivio Timo,Nordling Esa 2013;Mielenterveyden psykologia. Erityisesti Psykososiaalinen kuntoutus s.300-332 Marjatta Martin & Kari Soronen (toim.) Toipumisorientaatio mielenterveyspalveluissa https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/65063/Martin_Marjatta-Soronen_Kari.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu luento-opintoina, pienryhmätyöskentelynä sekä itsenäisenä opiskeluna. Opintojakso voi sisältää myös vierailukäynnin tai kokemusasiantuntijan vierailun.
Opinnot alkavat mielenterveys- ja kriisityön osuudella. Mielenterveystyön osalta ryhmätentti ja kriisityön osalta erillinen tehtävä. Opintojakso päättyy mielenterveyskuntoutuksen osioon, josta suorituksena on osallistuminen luetun kirjan pohjalta käytävään keskusteluun kontaktijaksolla tai toiminnallinen tehtävä ja sen esittely loppukeskustelussa. Läsnäolo on pakollinen kuntoutusosion loppukeskustelussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kuntoutusosion tehtävä on mahdollista tehdä työelämäyhteistyössä. Toiminnallinen toteutus yhdessä mielenterveyskuntoutujien kanssa, sen raportointi kirjallisena.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tarkka tenttiajankohta sovitaan opintojakson alussa. Ajoitus marraskuu todennäköisesti 14.11.2023
Uusintamahdollisuus joulukuussa 2023 ja tammikuussa 2024. Tarkat päivät sovitaan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tunne positiivisen mielenterveyden vahvistumisen tekijöitä eikä osaa selittää mielenterveyden häiriöitä ja niihin liittyviä hoito- ja kuntoutuspalveluita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa toimia ammatillisesti eikä tiedä tai tunnista mielenterveystyön työmuotoja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi.

Eettinen osaaminen:
Opiskelija ei toimi ammatillisesti eikä ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa luetella positiivisen mielenterveyden vahvistumisen tekijöitä ja tietää niiden yhteyden kriisityön ja kuntoutuksen alueella. Opiskelija tietää joitakin positiivisen mielenterveyden vahvistumista tukevia tekijöitä ja tuntee osittain mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito- ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa luetella ammatillisen toimintansa perusteita ja tunnistaa ammatillista osaamistaan eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija tietää joitakin mielenterveystyön työmuotoja ja tunnistaa niiden käytön asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi mielenterveystyön asiakastyössä ja kuntoutumisprosesseissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee joitakin ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija tietää vastuun toiminnastaan ja osaa luetella turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammatillisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää joitakin positiivisen mielenterveyden vahvistumisen tekijöitä ja tietää niiden yhteyden kriisityön ja kuntoutuksen alueella. Opiskelija osaa jonkin verran tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee useimmat mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito- ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää ammatillisen toimintansa perusteet ja osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija tietää pääpiirteet joistakin mielenterveystyön työmuodoista asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi mielenterveystyön asiakastyössä ja kuntoutumisprosesseissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeiset positiivisen mielenterveyden vahvistumisen tekijät ja niiden yhteyden kriisityön ja kuntoutuksen alueella. Opiskelija osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito- ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida ammatillisen toimintansa perusteet ja osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri tilanteissa ja konteksteissa.
Opiskelija osaa suunnitella joitakin mielenterveystyön työmuotoja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi mielenterveystyön asiakastyössä ja kuntoutumisprosesseissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa hyvin tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella. Opiskelija tietää laajasti sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida hyvin ammatillisen toimintansa perusteet ja osaa perustella ammatillista osaamistaan eri tilanteissa ja konteksteissa.
Opiskelija osaa suunnitella monipuolisesti mielenterveystyön erilaisia työmuotoja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi mielenterveystyön asiakastyössä ja kuntoutumisprosesseissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee hyvin toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee monipuolisesti ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa monipuolisesti tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella. Opiskelija tietää kattavasti sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida kiitettävästi ammatillisen toimintansa perusteet ja osaa perustella ammatillista osaamistaan eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisesti mielenterveystyön erilaisia työmuotoja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi mielenterveystyön asiakastyössä ja kuntoutumisprosesseissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti arvioidaan asteikolla 0-5. Kriisityön tehtävä sekä mielenterveystyön kuntoutusosion tehtävä hyvksytty-hylätty asteikolla.

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.