Vammaistyön erityiskysymykset (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL42OJ-19010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 13.09.2023
Ajoitus
14.09.2023 - 22.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tarja Jussila
Vastuuhenkilö
Tarja Jussila
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
-
KA71S21S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa (TO)
- omaa valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa (TO)
- osaa käyttää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitojaan asiakastyössä (TO;EH;LO)
Sisältö:
- päihteet, seksuaalisuus, ikääntyminen, mielenterveyttä vaarantavat tekijät, haastava käyttäytyminen erityishaasteina
- erilaiset kuntoutusmuodot ja terapiat
- turvallisuutta edistävät työmenetelmät haastavissa tilanteissa
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Syksy 2023; 1.periodi. Kontaktit kampuksella ja zoomissa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy moodlesta.
Opetusmenetelmät
Vammaistyön erityiskysymykset 5 op, =135 h, josta
- lähiopetus/luennot yht 12h
- toiminnallinen ja itsenäinen työskentely ( toteutus ja kirjallinen raportointi yht.123h)
- välitehtävät, jotka puretaan tunneilla
Opintojakson tehtävä suoritetaan toiminnallisena työelämäyhteydessä ja siitä sovitaan yhteisesti opintojakson aloituksessa. Toiminnallinen tehtävä raportoidaan kirjallisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävä suoritetaan työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.
Sisällön jaksotus
SISÄLTÖ:
- lainsäädäntö, palvelujärjestelmä, palvelujen yksilöllinen suunnittelu.
- haastava käyttäytyminen erityiskysymyksenä,
- seksuaalisuus elämänkaaren eri vaiheissa,
- ikääntymisen tuomat haasteet,
- päihteet ja mielenterveysongelmat,
- sosiaalisen verkoston tukeminen,
- elämän muutostilanteet ja selviytymisen tukeminen,
- opiskelija kehittää valmiuksiaan kohdata ja tukea vammaista henkilöä vaikeissa ja haastavissa elämäntilanteissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toisena ja kolmantena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä. Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vammaistyön erityiskysymykset, toiminnallisen työskentelyn kirjallinen raportointi,
hylätty- K5