Siirry suoraan sisältöön

Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL41OJ-19009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 08.03.2023

Ajoitus

15.03.2023 - 30.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Anneli Ylikärppä

Vastuuhenkilö

Anneli Ylikärppä

Opiskelijaryhmät

  • KA71S21S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
  • KA71S21S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tukea ja edistää ihmisen osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta tilanteessa, jossa hän tarvitsee tukea ja ohjausta (TO; EH)
- tuntee osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta tukevia työmenetelmiä (TO; EH)
- osaa soveltaa ja kehittää tarkoituksenmukaisia osallistavia työtapoja ja menetelmiä (EH; TO; LO)
Sisältö:
- osallisuus ja itsemääräämisoikeus
- itsemääräämisoikeuden rajoittaminen ja rajoitustoimenpiteiden käyttö
- henkilökohtainen budjetointi ja tuettu päätöksenteko
- ryhmä- ja yksilöohjauksen erilaiset osallistavat työtavat ja menetelmät

Aika ja paikka

Lapin Ammattikorkeakoulu, Tietokatu 1, Kemi
15.3.2023 - 31.5.2023

Oppimateriaalit

Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, mahdollisesti asiantuntijavierailijat,oppimiskeskustelut

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Osallistuminen luennoille ja kaksi oppimistehtävää
- Oppimistehtävä 1. tapahtuu yksin tai pienessä ryhmässä. Arvioidaan hyväksytty-hylätty
- Oppimistehtävä 2. arvioidaan numeraalisesti 0-5.

Oppimistehtävien tarkemmat kuvaukset löytyvät Moodlesta opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toisena ja kolmantena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä. Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä.

Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson läsnäolovelvollisuus on 80% (lukujärjestyksen mukaisille tunneille osallistuminen).
Opintojakso arvioidaan 0 - 5. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää opintojaksolle aktiivista osallistumista läsnäolovelvoitteen mukaisesti sekä opintojaksolle kuuluvien oppimistehtävien tekeminen.