Skip to main content

Supporting Employment (5 cr)

Code: K701SL37OJ-19009

General information


Enrollment
03.10.2022 - 02.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 20.03.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Martti Ainonen
Teacher in charge
Martti Ainonen
Course
K701SL37OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kontaktitunnit ja etäopetus vahvistetun lukujärjestyksen mukaisesti. Moodle alustalla työskentelyä ensimmäisen ja viimeisen lukujärjestystunnin välillä.

Objective

Learning objectives:

The student
- is familiar with the operating logic of the labour market and with the key forms of service based on legislation connected to employment
- is familiar with employment-related services and service processes and knows how to apply them in work
- can support and counsel people with issues connected to employment and finding a professional path

Contents:
- Labour policy
- The labour market and its operating logic
- Service processes of employment services and the governing legislation
- Individual and group instruction

Content

Tieto puuttuu

Location and time

1.1.-15.3.2023 Kemi

Materials

Moodle alustalla oleva materiaali sekä kirjallisuus ja verkkolähteitä:

-Heinonen, Elisabeth ; Hämäläinen, Kari, Räisänen, Heikki, Sihto, Matti,Tuomala, Juha (2004) Mitä on työvoimapolitiikka? Valtion taloudellinen tutkimuskeskus. Helsinki 2004.
-Kajanoja, Jouko & Ahokas, Jussi (toim.) (2018) Työllisyyskysymys
-Koistinen, Pertti (2014) Työ, työvoima & politiikka. Vastapaino. Tampere 2014
-Lindberg Erja, Mäkinen Annukka, Laakso Merja (toim.) (2014). Työllisyyden keittokirja. Suomen Kuntaliitto
-Murto, J. (2018). Työnhakijan ja työntekijän osaamisen kehittäminen työvoimapolitiikan osana. Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta.
-Pietiläinen, R., Räty, R., Isometsä, P., Lindh, J., Pulju, K., Raappana, M. & Romakkaniemi, M. (2017). Lappilaisen nuoren tulevaisuutta tukemassa: SOKU-hankkeessa tehtyä, koettua ja uusia visioita. Lapin ammattikorkeakoulu.
-Pietiläinen, R. & Korkeasalo, H. (2014) Vertaistuella oivalluksia omien suunnitelmien eteenpäin viemiselle. Kemiläisen työllistämisprojektin ”Hyppyri -tiimivalmennus”
LAPIN AMK: N JULKAISUJA. Sarja B. Raportit ja selvitykset 5/2014
-Rajavaara, M., Määttä, A., Kokko, R., Tarkiainen, L., Harkko, J., Heino, E., . . . Valaste, M. (2019). Aktivointipolitiikkaa yhteisin palveluin: Näkökulmia työllistymistä edistävään monialaiseen yhteispalveluun. Kela.
- Salmi, E., Fagerlund, S. & Savela-Vilmari, K. (2021). Yhteiskunnallinen yrittäjyys Suomessa: Malli osatyökykyisten henkilöiden työllistämiseen. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
-Sandelin, Iris (2014) Kuntouttava työtoiminta asiakkaiden kokemana. Kirjallisuuskatsaus asiakkaiden toiminnalle antamista merkityksistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 8/2014. 21 sivua. Helsinki 2014. ISBN 978-952-302-154-9 (verkkojulkaisu)
-Savolainen Hanne (2015 Tuetun työllistymisen palvelua tarvitsevan TE-toimiston asiakkaan palveluprosessi. LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULU. Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen
koulutusohjelma, ylempi AMK Opinnäytetyö. https://www.theseus.fi/handle/10024/89682
-Suoranta, A., Leinikki, S. & Aaltonen, J. (2018). Rapautuvan palkkatyön yhteiskunta: Mikä on työn ja toimeentulon tulevaisuus? Vastapaino.
-Tomppo Jaana, Juppi Pirita, Myllymäki Päivi ja Aronpää Maija-Liisa (toim.) (2018)
Voimaa vertaisista. Työelämävalmiuksien kehittäminen työttömien ja maahanmuuttajien ohjatussa ryhmätoiminnassa. Turun AMK raportteja 250. Turku 2018.
-Työ- ja elinkeinoministeriö 2021. Työpoliittinen aikakauskirja. https://tem.fi/tyopoliittinen-aikakauskirja

Verkkosivuja:
-Ohjaamo. https://ohjaamot.fi/etusivu
-Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916
-Sosiaalihuoltolaki. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141301
-TE-palvelut 2024 -uudistus. https://tem.fi/te-palvelut-2024-uudistus
-Työ- ja elinkeinoministeriö., https://tem.fi/etusivu
-Työ- ja elinkeinopalvelut. https://www.te-palvelut.fi/te/fi/

Teaching methods

Orientoivia luentoja ja tehtäviä. Tehtävät yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana. Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä. Tehtäviä ja työskentelyä myös Moodle alustaa hyödyntäen.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Opetuksen päätyttyä yhteinen verkkotentti, jossa monivalintatehtäviä ja essee tyyppinen vastaus. Tehtävä aikarajoitettu.
Läsnäolovelvoite 80%. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa.

Employer connections

Te-toimiston ja ohjaamon asiantuntijoita pyydetään tunneille.

Exam schedules

1. tentti viikolla 12. Tarkempi ajankohta sovitaan opskelijoiden kanssa ensimmäisellä yhteisellä kerralla.
2. tentti viikolla 16. Tarkempi ajankohta sovitaan opskelijoiden kanssa ensimmäisellä yhteisellä kerralla.
3. tentti viikolla 21. Tarkempi ajankohta sovitaan opiskelijoiden kanssa ensimmäisellä kerralla.

International connections

Ei

Completion alternatives

Sovitaan AMK:in ohjeiden mukaan esim. AHOT -prosessin jälkeen.

Student workload

Opintojakson laajuus opiskelijan työnä 5 op eli noin 135 h. Opiskelijan työ jakaantuu kontakti- ja etäopetukseen (n. 12%), Moodle alustalla työskentelyyn ja tehtävien tekoon siellä (n. 60%) sekä
valmistautumiseen ja osallistumiseen tenttiin (n, 28%).

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria:
In your second and third year, you focus and deepen your knowledge in different areas of the diverse field of social services. You learn to apply various theoretical approaches and work methods of social services. Recognising the needs of clients and supporting the utilisation of their resources is a part of the professional development of this phase. In your third year, you can work in a goal-oriented manner with different client groups and apply the opportunities of the service system and various work methods.

Satisfactory (1–2):

Professional knowledge base and concepts:
The student knows some of the theoretical foundation and concepts and uses them superficially in connection to phenomena and situations. They can identify some structures and processes of the service system and some of the legislation that governs them. The student mainly describes activities through practical knowledge.

Professional activities:
The student can identify some of the support and services clients need and has basic guidance and support skills. The student knows and can use a few professional methods of individual, group and community work. They can apply and take into account legislation and national and international guidelines in service design, decision-making and activities. The student can identify development needs in social services work and its day-to-day practices.

Ethical competence and responsibility:
The student understands the significance of fairness and inviolability of human dignity. They know some of the principles connected to participation, agency and self-determination. The student takes responsibility for their actions and takes work practices that increase security into account. The student acts according to the values and ethical principles of the professional field.

Assessment criteria, good (3)

Good (3–4):

Professional knowledge base and concepts:
The student knows the key theoretical foundation and concepts and applies them to various phenomena and situations. They know most of the structures and processes of the service system and the legislation that governs them. The student can assess and justify activities using research information and practical knowledge.

Professional activities:
The student can identify what support and services clients need and can instruct and support them in complex or unexpected work situations. The student knows and can apply professional methods of individual, group and community work. They can apply legislation and national and international guidelines in service design, decision-making and activities. They recognise needs to develop and reform social services work and its practices.

Ethical competence and responsibility:
Through their actions, the student supports the realisation of fairness and inviolability of human dignity. They support people’s participation, agency and self-determination. The student acts responsibly and creates work practices that increase security. They justify their activities in accordance with the values and ethical principles of the professional field.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5):

Professional knowledge base and concepts:
The student knows the knowledge base and concepts and applies them in an expert way to various phenomena and situations. They know the structures and processes of the service system and the legislation that governs them. The student can analyse and justify activities in a versatile way using research information and practical knowledge.

Professional activities:
The student can identify what support and services clients need and can instruct and support them appropriately in complex or unexpected work situations. The student knows and can apply professional methods of individual, group and community work in an expert way. They can apply legislation and national and international guidelines in service design, decision-making and activities in a justified way. The student develops and reshapes social services work and its practices.

Ethical competence and responsibility:
Through their actions, the student promotes the realisation of fairness and inviolability of human dignity. They act in ways that increase participation, agency and self-determination. They act responsibly and create work practices that increase security. The student justifies their activities in accordance with the values and ethical principles of the professional field.

Qualifications

NULL

Go back to top of page