Kartan tuottaminen projekti ja projektiviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501ML437-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 22.01.2023
Ajoitus
23.01.2023 - 15.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Leena Ruokanen
- Timo Karppinen
Vastuuhenkilö
Timo Karppinen
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
R51M22SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija tietää kartan tuottamisen ja maastomallinnuksen sekä projektitoiminnan keskeiset ohjeet ja säännökset. Opiskelija osaa kartan tuottamiseen liittyvät mittaajan keskeiset työtehtävät. Opiskelija osaa tuottaa kartan käyttäen maanmittausalan sovellusohjelmia (3D-Win, ACAD). Opiskelija osaa tehdä kartan tuottamiseen liittyvät mittaustehtävät takymetrilla ja GNSS-laitteistolla. Opiskelija tietää projektiviestinnän vaiheet, roolit ja foorumit sekä osaa kuvailevan tason raportoinnin tuottaessaan projektiin kuuluvia dokumentteja. Opiskelija osaa toimia projektimaisessa ympäristössä. Opintojakso sisältää viestintää yhden opintopisteen.
Sisältö
Teemat:
Kartan tuottamisen ja maastomallinnuksen ohjeet ja säännökset
Kartoitusmittaustehtävät takymetrillä ja GNSS-laitteistoilla
Verkosta ladattavan paikkatietoaineiston ja mittalaitteilla mitatun aineiston jalostaminen ja hyödyntäminen karttatuotannossa
Projektimaisen toiminnan harjoitteleminen projektiryhmissä
Erilaiset viestijät ja viestintäkulttuurit projekteissa
Projektin viestintäsuunnitelma sisältäen sisäisen ja ulkoisen viestinnän
Maanmittaustekniikan projektidokumentaation mallit
Aika ja paikka
23.01.2023-28.4.2023. Rovaniemi.
Oppimateriaalit
- Laitteiden ohjekirjat/ohjeet
- Teemakauden muiden opintojen materiaalit
- Aikaisempien opintojaksojen materiaalit
- Opintojakson ohjeistus -materiaalit
- Lapin AMKin asiakirjamallit
- Projektidokumentaation mallit (maanmittaus)
Opetusmenetelmät
Projektimuotoisesti toteutettava opintojakso. Suomen kieli ja viestintä on integroitu toteutukseen (projektiviestintä). Projektisuunnitelma, viikoittaista raportointia, palavereita, selvityksiä, maastotöitä, aineiston muokkaamista eri ohjelmistoilla, seminaareja, ohjausta, tuotos, loppuraportti, seminaariesitys
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joka yksilö tai ryhmä ohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunnilla harjoitusten edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristöinä toimivat Moodle- ja Zoom-työtilat ja opiskelijoiden koti tai muu vastaava tila.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Maanmittauslaitos
Rovaniemen kaupunki
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hallitsee kartan tuottamiseen ja projektitoimintaan sekä projektiviestintään liittyvät kognitiiviset, sekä käytännön perustaidot, joita vaaditaan opintojaksolla asetettujen rutiininomaisten ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen opintojakson teemoihin liittyviä yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hallitsee tiedot kartan tuottamisen ja projektitoiminnan ohjeista. Projektin viestintä ja dokumentointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Hallitsee kartan tuottamiseen ja projektitoimintaan sekä projektiviestintään liittyvät kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan kartantuottamisprojektilla toimimiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen opintojakson teemoihin liittyviä sääntöjä ja työkaluja.
Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Omaa edistyneet tiedot kartan tuottamisesta ja projektitoiminnasta. Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Dokumennoinnista välittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen.
Hallitsee laaja-alaiset kognitiiviset ja käytännön taidot opintojakson teemoista, joita vaaditaan luovien ratkaisujen tuottamiseksi opintojakson tehtävien ratkaisemiseksi.
Kykenee tarkastelemaan ja kehittämään omaa ja muiden suorituksia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektisuunnitelma (arvioidaan hyväksytty/hylätty)
Projektiraportti arvioidaan asteikolla 0-5.
Seminaariesitelmä arvioidaan asteikolla 0-5.
Käytänteiden noudattaminen, aikataulussa pysyminen
Tuotos ja sen laatu, Itsearviointi ja vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Hallitsee kartan tuottamiseen ja projektitoimintaan sekä projektiviestintään liittyvät kognitiiviset, sekä käytännön perustaidot, joita vaaditaan opintojaksolla asetettujen rutiininomaisten ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen opintojakson teemoihin liittyviä yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hallitsee tiedot kartan tuottamisen ja projektitoiminnan ohjeista. Projektin viestintä ja dokumentointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.Hallitsee kartan tuottamiseen ja projektitoimintaan sekä projektiviestintään liittyvät kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan kartantuottamisprojektilla toimimiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen opintojakson teemoihin liittyviä sääntöjä ja työkaluja.
Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Omaa edistyneet tiedot kartan tuottamisesta ja projektitoiminnasta. Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Dokumennoinnista välittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen.
Hallitsee laaja-alaiset kognitiiviset ja käytännön taidot opintojakson teemoista, joita vaaditaan luovien ratkaisujen tuottamiseksi opintojakson tehtävien ratkaisemiseksi.
Kykenee tarkastelemaan ja kehittämään omaa ja muiden suorituksia.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää projektiviestinnän perusteita kaksi opintopistettä.