Mittaustekniikka ja maankäyttö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL416-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 27.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestarikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Rakennusmestarikoulutus
Opettaja
- Janne Matilainen
- Katja Palo
- Markus Enbuska
Vastuuhenkilö
Teuvo Heimonen
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA51RM22SRakennusmestarikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija osaa rakennustekniikan perusmittaukset. Opiskelija tuntee mittausten virhelähteet ja niiden asettamat vaatimukset mittauksille. Opiskelija osaa yhdyskuntasuunnittelun prosessin, suunnittelussa tarvittavia vuorovaikutustaitoja ja alaan liittyvän lainsäädännön sisällön.
Sisältö
Rakentamiseen liittyviä maanmittaustekniikan perusteita. Kiinteistötekniikan perusteet, maankäytön suunnittelun perusteet, rakentamisen luvat sekä kaavaprosessit.
Aika ja paikka
Kevät 2023, Rovaniemi
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, soveltuvin osin Laurila, P. 2012. Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet. Rovaniemen ammattikorkeakoulu, julkaisusarja D nro 3 sekä maankäyttöön ja sen suunnitteluun sekä kiinteistöihin liittyvät lait ja asetukset
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja harjoitustehtävät.
Oppimistehtävät liittyvät mittausharjoituksiin, rakentamisen mittauksiin ja lupiin, kiinteistöihin sekä kaavaprosseihin.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joko yksilö- tai ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunneilla opintojakson edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristöinä toimivat Lapin AMK:n tilat sekä oppilaitoksen piha-alueet.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa opastetusti käyttää maanmittaustekniikan perusmittalaitteita (vaaituskoje, satelliittipaikannin, takymetri) ja ymmärtää näillä kojeilla tehtävien mittausten perusperiaatteita. Opiskelija tunnistaa maankäytön sekä lupaprosessien perusteet ja niihin liittyvää lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää maanmittaustekniikan perusmittalaitteita (vaaituskoje, satelliittipaikannin, takymetri) sekä opastetusti että itsenäisesti ja ymmärtää näillä kojeilla tehtävien mittausten periaatteet ja merkityksen rakennusmittauksissa. Opiskelija osaa maankäytön sekä lupaprosessin ja niihin liittyvää lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää maanmittaustekniikan perusmittalaitteita (vaaituskoje, satelliittipaikannin, takymetri) sekä itsenäisesti, ymmärtää näillä kojeilla tehtävien mittausten periaatteet ja mittausten merkityksen rakennusmittausten ja valtakunnallisten sijaintimittausten osalta. Opiskelija osaa ammattimaisesti soveltaa maankäytön lainsäädäntöä ja ymmärtää lupaprosessin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilöarviointi
Ryhmäarviointi
Tuotosarviointia tuotosten laadun ja oikeellisuuden perusteella
Tuotoksiin on arviointikriteerit asteikolla 0-5 (Moodle)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.