Metsän uudistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R604ML145-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Minna Tuominen
- Mikael Kukkonen
- Merja Laajanen
Vastuuhenkilö
Merja Laajanen
Opiskelijaryhmät
-
R64M22SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- Tietää pohjoisten alueiden metsän kehityksen
- Tietää siemenen kehittymisen prosessin taimeksi taimikontuotannon näkökulmasta
- Osaa valita oikean maanmuokkaus- ja viljelymenetelmän
- Tunnistaa yleisimmät taimien tuhon aiheuttajat ja osaa ottaa ne huomioon taimikon hoidossa
- Tietää taimikon perustamisen prosessin ja osaa tarkastaa istutustiheyden
- Tietää taimikon perustamiseen liittyvän taksanlaskennan
- Osaa huomioida metsien luonnonhoidon uudistamisessa ja taimikon hoidossa.
Sisältö
Metsän uudistumisen prosessit
Metsänviljely ja maanpinnan käsittely
Taimikonhoitotoimenpiteet
Taimikon perustamisen taksan laskenta
Taimikon metsätuhot ja niiden hallinta
Luonnonhoito metsien uudistamisessa
Metsälaki ja muut metsänuudistamiseen vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen uudistamisessa
Metsän varhaiskehitykseen liittyvät KEMERA-tuet
Aika ja paikka
Lapin ammattikorkeakoulu, Rovaniemi. Kevät 2023.
Oppimateriaalit
Uotila, A., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot
Vanhempia teoksia, joita voi hyödyntää:
Uotila Antti ja Kankaanhuhta Ville, 1999. Metsätuhojen tunnistus ja torjunta
Metsänterveysopas - Metsätuhot ja niiden torjunta.
Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2020. Metsänuudistaminen.
Nygren, M. 2011. Metsänkylvöopas, Kylvön biologiaa ja tekniikkaa
Nygren M 2020 Metsäpuiden uudistumisbiologia
Äijälä, O. ym. (toim.) 2014.Hyvän metsänhoidon suositukset
Saksa, T., Miina, J. ja Uoltila, K. 2020. Taimikonhoito -tavoitteet, menetelmät ja kustannukset.
Kukkonen, M. ja Kukkonen, E. 2013. Koneellinen metsänhoito
Moodlessa oleva materiaali ja verkkoaineistot
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen tiedonhankinta, oppimistehtävät
Opintojakso sisältää 1-2 maastopäivää.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen perusmenetelmät. Hän osaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt.
2
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen perusmenetelmät sekä osaa tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Opiskelija tietää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
4
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia ja ymmärtää niiden ekologiaa sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia ja ymmärtää niiden ekologiaa sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjalliset tentit
Oppimistehtävät, vertaisarvionti ja opettajan arviointi