Geologia ja mineralogia (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL201-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 29.08.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 23.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Opettaja
- Henri Nybacka
Vastuuhenkilö
Henri Nybacka
Opiskelijaryhmät
-
KA52K20SInsinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2020
-
K52K19SKonetekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
-
KA52K19SKonetekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
-
KA52K20Sr3Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
-
KA52K20Sr2Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
-
KA52K20Sr1Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy geologian peruskäsitteisiin, Suomen kallio- ja maaperän yleispiirteisiin ja oppii perustiedot tärkeimmistä mineraaleista ja kivilajeista sekä saa perusnäkemyksen mineraalisten raaka-aineiden taloudellisesta hyödynnettävyydestä ja käyttökohteista.
Sisältö
Geologiset perusprosessit ja aikakäsitys, Suomen kallio- ja maaperä, mineraalit ja kivilajit, rakennegeologia, malmien synty ja malminetsintä.
Aika ja paikka
Etänä Moodlessa ja Zoomissa arki-iltaisin. Lähiopetuspäivät Kemissä Lapin AMKn compus rakennuksessa.
Oppimateriaalit
Luentokalvot ja oppimateriaali Moodlesta. Ilmaiset geologiset julkaisut ja sivut jotka kerrotaan luennoilla.
Opetusmenetelmät
Luennot etänä Zoomin kautta iltaisin. Kaksi lähiopetuspäivää Kemissä Lapin AMKn Compuksen tiloissa.
Luentopäiväkirjat, kirjalliset tehtävät ja etäkoe jakson päätteeksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
21.11.2022 klo 17. mahdollisuus uusia tai suorittaa myös toisena ajankohtana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetuspäivät mahdollista suorittaa myös erikseen annetuilla tehtävillä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
• Tyydyttävä (1)
Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta. Opiskelija tietää geologian peruskäsitteiden merkityksen ja osaa tunnistaa ohjatusti yleisimmät opintojaksolla opetetut mineraalit ja kivilajit.
• Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta. Opiskelija tietää geologian ja mineralogian peruskäsitteiden merkityksen. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisesti yleisimmät opintojaksolla opetetut mineraalit ja kivilajit.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
• Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa. Opiskelija tietää geologian ja mineralogian peruskäsitteiden merkityksen. Osaa kertoa Suomen maaperän ja kallioperän yleispiirteistä. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisesti suurimman osan opintojaksolla opetetuista mineraaleista ja kivilajeista.
• Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa. Opiskelija tietää geologian ja mineralogian peruskäsitteiden merkityksen. Ymmärtää geologiset perusprosessit. Osaa kertoa Suomen maaperän ja kallioperän yleispiirteistä. Osaa kertoa mineralisaation hyödyntämistä ohjaavat seikat. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisesti opintojaksolla opetetut mineraalit ja kivilajit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista. Opiskelija tietää geologian ja mineralogian peruskäsitteiden merkityksen. Ymmärtää geologiset perusprosessit. Osaa hakea itsenäisesti tietoa opintojaksolla esitetyistä lähteistä. Osaa kertoa Suomen maaperän ja kallioperän yleispiirteistä. Osaa kertoa mineralisaation hyödyntämistä ohjaavat seikat. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisesti opintojaksolla opetetut mineraalit ja kivilajit, ja tietää miten tunnistaa tuntematon mineraali tai kivilaji.
Hylätty (0)
Hylätty
Opiskelija jättää palauttamatta annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• Tyydyttävä (1)
Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta. Opiskelija tietää geologian peruskäsitteiden merkityksen ja osaa tunnistaa ohjatusti yleisimmät opintojaksolla opetetut mineraalit ja kivilajit.
• Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta. Opiskelija tietää geologian ja mineralogian peruskäsitteiden merkityksen. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisesti yleisimmät opintojaksolla opetetut mineraalit ja kivilajit.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa. Opiskelija tietää geologian ja mineralogian peruskäsitteiden merkityksen. Osaa kertoa Suomen maaperän ja kallioperän yleispiirteistä. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisesti suurimman osan opintojaksolla opetetuista mineraaleista ja kivilajeista.
• Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa. Opiskelija tietää geologian ja mineralogian peruskäsitteiden merkityksen. Ymmärtää geologiset perusprosessit. Osaa kertoa Suomen maaperän ja kallioperän yleispiirteistä. Osaa kertoa mineralisaation hyödyntämistä ohjaavat seikat. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisesti opintojaksolla opetetut mineraalit ja kivilajit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista. Opiskelija tietää geologian ja mineralogian peruskäsitteiden merkityksen. Ymmärtää geologiset perusprosessit. Osaa hakea itsenäisesti tietoa opintojaksolla esitetyistä lähteistä. Osaa kertoa Suomen maaperän ja kallioperän yleispiirteistä. Osaa kertoa mineralisaation hyödyntämistä ohjaavat seikat. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisesti opintojaksolla opetetut mineraalit ja kivilajit, ja tietää miten tunnistaa tuntematon mineraali tai kivilaji.