Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R604ML143-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 16.08.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 13.11.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Tuija Haapasalmi

Vastuuhenkilö

Tuija Haapasalmi

Opiskelijaryhmät

  • R64M22S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.

Sisältö

Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot

Aika ja paikka

Rovaniemen kampus syksyllä 2022

Oppimateriaalit

Opettajan Moodlessa jakama opetusmateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot etänä ja lähitunneilla
Ohjaustunteja
Harjoitukset yksin ja ryhmässä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa henkilökohtaisesti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjalliset ja suulliset harjoitukset/tehtävät
Osa arvioidaan numeroasteikolla K5 - 0, osa asteikolla hyväksytty/hylätty
Osa tehtävistä yksin, osa pareittain/ryhmässä

Hylätty (0)

Opiskelijan kirjoittamat tekstit eivät ole asiatyylisiä, eivät noudata sovittuja asetteluohjeita, eivät ole jäsenneltyjä sekä niissä on runsaasti erilaisia kielivirheitä. Opiskelija ei pysty esiintymään yleisön edessä tai osallistumaan ryhmässä keskusteluihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.