Vastuullinen ja resurssiviisas liiketoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK018-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 21.08.2022
Ajoitus
03.11.2022 - 15.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Opettaja
- Sanna Tyni
- Marko Korkeakoski
- Maria Joutsenvirta
Vastuuhenkilö
Marika Kunnari
Opiskelijaryhmät
-
R64Y22SKestävän tuotannon kehittäminen, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija tuntee vihreän talouden periaatteet sekä vastuullisen ja resurssiviisaan yritystoiminnan toimintatavat. Hän osaa kertoa eri tavoista edistää ilmastoneutraalisuutta yritystoiminnassa. Hän osaa soveltaa vastuullisen ja resurssiviisaan liiketoiminnan kehittämismenetelmiä yritystoiminnassa.
Sisältö
- Vastuullinen liiketoiminta kestävän kehityksen näkökulmasta
- Raaka-aineiden säästäminen kiertotalouden, energiatehokkuuden ja yritysten yhteistoiminnan avulla
- Resurssiviisauden vaikutus yhteiskunnan toiminnan indikaattoreihin ja ympäristöön.
- Resurssiviisaan ja vastuullisen toiminnan kehittäminen yrityksissä
Aika ja paikka
Suoritus verkko-opintoina, (etätapaamiset Teams/Zoom, harjoitukset ja itsenäinen- ja pienryhmätyöskentely).
Aikataulutus: 3.11.-15.12.2022, yhteistapaamiset pyritään järjestämään iltaisin. Aikataulutus tarkentuu opintojakson aloitukseen mennesä.
Aloitustilaisuudet: 3.11.2022 ja 4.11.2022
Yhteistapaaminen: 24.11.2022
Päätöstilaisuus: 8.12.2022
Opintojaksotehtävän palautus 15.12.2022 mennessä.
Tarkemmat ohjeistukset ennen opintojakson aloitusta.
Oppimateriaalit
Ajnkohtaiset tieteelliset artikkelit ja muut julkaisut.
Tutorohjaajat kokoavat opintojakson oppimisympäristöön Moodleen kokoelman opintojakson sisältöön liittyvästä aineistosta aloituksen tueksi.
Opetusmenetelmät
• Tutkiva oppiminen/transformatiivinen oppiminen
• Verkko-oppimisympäristöt (Moodle ja Teams/Zoom)
• Yhteistyöskentelyn tilaisuudet, pienryhmätyöskentely
sekä itsenäinen työskentely tilaisuuksien välissä
• Itsenäinen tiedonhaku ja -käsittely sekä osaamisen kehittymisen itsearviointi
Kurssilla ei ainoastaan tutustuta jo olemassa olevaan tietoon vaan luodaan kestävyystietoa ja –taitoja sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta. Kurssi perustuu itsenäiselle työskentelylle, mutta luomme tilaa myös ajatusten ja kokemusten törmäyttämiselle ja siitä rakentuvalle yhteisluovalle ja ‘peilisuhteessa’ tapahtuvalle oppimisprosessille. Tämä on kytköksissä tavoitteeseen, että jokainen oppija reflektoi ja arvioi oman osaamisensa ja metataitojensa kehittymistä opintojakson aikana suhteuttaen kehittymistään toisiin oppijoihin.
Vuorovaikutuksessa oleminen avaa mahdollisuuden lähestyä asioita monista näkökulmista, luoda vastuullisuudelle uusia merkityksiä ja asioista holistisempaa ymmärrystä. Kaikilla osallistujilla (tutorohjaajilla ja opintojakson suorittavilla) on omasta kokemushistoriastaan peräisin olevaa monialaista ja monenlaiseen tietämiseen perustuvaa osaamista, jota yhteen tuomalla uudet ideat ja oppimiskokemukset voivat syntyä. Yhteisöllinen työskentely mahdollistaa luovan työskentelyn kompleksin ilmiön äärellä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opintojaksotehtävien hyväksyttyä suoritusta (Ennakkotehtävä, Yhteis- ja pienryhmätilaisuuksiin osallistuminen ja yhteenvedot, opintojaksoportfolio ja päätöstehtävä).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson yhteis- ja pienryhmätapaamisiin osallistuminen on opintojakson hyväksytyn suorittamisen edellytys. Opiskelijalla on mahdollisuus korvata poissaolo ohjaajien antamalla lisätehtävällä yhden kerran. Opintojakson toteutus on suunniteltu vahvistamaan metataitoja erityisesti yhteistapaamisissa. Yhteistapaamiset ovat keskeinen paikka harjoittaa transformatiivisen oppimisen taitoja, minkä vuoksi läsnäolo ja osallistuminen on pakollista.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn tason saavutus edellyttää kolmiportaisen (Osaa - Soveltaa - Kehittää) arviointikehikon "Osaa"-tason saavuttamista:
Arvioitavat osiot (6 kpl):
1. Vastuullinen kehittämisosaaminen yritystoiminnassa:
Osaa: Tunnistaa vastuulliseen ja resurssiviisaaseen liiketoimintaan liittyvät pääperiaatteet.
Soveltaa: Osoittaa kykyä arvioida toiminnan vaikutuksia ympäristöönsä ja soveltaa teoreettista ja työelämäpohjaista tietoa.
Kehittää: Osoittaa kykyä laatia alakohtaisia kehitystoiminnansuunnitelmia taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuullisuuden kehittämiseksi tapauskohtaiset tekijät huomioiden.
2. Resurssiviisaus osana liiketoimintaa:
Osaa: Osaa tuoda esille resurssiviisasta toimintaa yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna.
Soveltaa: Osoittaa kykyä tunnistaa erilaisia keinoja resurssiviisauden parantamiseksi toimijaverkostossa.
Kehittää: Osoittaa kykyä laatia tapauskohtaisia resurssiviisauden kehittämissuunnitelmia yritys- ja yhteiskunnallisella tasolla vastuullisen liiketoiminnan edistämiseksi.
3. Toiminnan parantamisen vaikutukset liiketoiminnalle:
Osaa: Tietää vastuullisen ja kestävän liiketoiminnan pääpiirteet ja hahmottaa yrityksen kokonaiskuvan näiden pohjalta.
Soveltaa: Osoittaa tunnistavansa yhteis- ja kehittämistoimintaan liittyviä tekijöitä sekä määritellä toimintaa edistäviä toimenpiteitä.
Kehittää: Tunnistaa ja perustelee toimintaa parantavat toimenpiteet yrityskohtaisesti huomioiden uudet tekniikat tai toimintamallit edesauttaen näin yritysten yhteis- ja kehittämistoimintojen kautta kokonaisvaltaisen vihreän siirtymän edistämistä.
4. Yhteistyöskentelyn esille tuonti osana portfoliota:
Osaa: Osallisuuden vaikutus yhteistyöskentelyyn tai portfolioon on vähäistä tai portfoliosta vaikeasti havaittavissa.
Soveltaa: Tuo esille yhteistyöskentelyn tuomia ajatuksia ja ideoita osaksi portfoliota. Osoittaa oman osallisuuden yhteistyöskentelyyn.
Kehittää: Kykenee kokoamaan ja tuomaan esille yhteistyöskentelyssä heränneitä ajatuksia ja ideoita portfolion tueksi ja löytämään sitä kautta kompleksisuutta valottavia kysymyksiä. Osoittaa oman asiantuntijuutensa ja osallisuutensa yhteistyöskentelyyn ja sen tuomat hyödyt portfoliotyöskentelyyn.
5. Portfolio kokonaisuutena:
Osaa: Porfolion osioiden välinen yhteys on puutteellinen ja käsittelyssä ei ole huomioitu opintojakson keskeisiä sisältöjä. Kokonaisuus jää rikkonaiseksi. Kehitystavoite ja sen rajaus on puutteellinen tai uupuu kokonaan.
Soveltaa: Portfolio muodostuu osioista, joiden välillä on havaittavissa yhteyttä mutta kokonaisuus jää paikoitellen rikkonaiseksi tai ydinsisältöjen käsittelyn syvyys vaihtelee. Kehitystavoite ja sen rajaus on laadittu.
Kehittää: Portfolio muodostuu toisiaan tukevista osioista, jotka muodostavat toimivan ja selkeän kokonaisuuden opintojakson ydinsisältöjen ympärille. Portfoliossa on selkeästi havaittavissa keskeinen kehitystavoite ja sen ympärille laadittu kokonaisuus.
6. Osaamisen kasvu:
Osaa: Oman osaamisen reflektointi on vähäistä tai pintapuolista.
Soveltaa: Oma osaaminen ja sen reflektointi tulee esille portfoliossa. Pohdinta voi olla satunnaista tai yhteen osioon koottua.
Kehittää: Omaa osaamista reflektoidaan syvällisesti osana portfoliota. Pohdinta kytkeytyy sujuvasti ja kattavasti osaksi portfoliota.
Sisällön jaksotus
1. Opintojakson ennakkotehtävän suoritus ja palautus Moodle-oppimisympäristössä opintojakson aloitukseen, 3.11.2022 mennessä.
2. Osallistuminen opintojakson aloitustilaisuuksiinn (Inhale 1) 3.11.2022 ja 4.11.2022.
3. Osallistuminen pienryhmätapaamiseen (Inhale 2) ryhmän sopimana ajankohtana ja työskentelyn tuotoksen palautus Moodleen.
4. Osallistuminen yhteistapaamiseen (Inhale 3) 24.11.2022.
5. Osallistuminen pienryhmätapaamiseen (Inhale 4) ryhmän sopimana ajankohtana ja työskentelyn tuotoksen palautus Moodleen.
6. Osallistuminen opintojakson päätöstilaisuuteen (Inhale 5) 8.12.2022.
7. Opintojaksoportfolion laadinta ja palautus Moodlen palautuslaatikkoon 15.12.2022 mennessä.
8. Opintojakson päätöstehtävän suoritus Moodle-oppimisympäristössä 15.12.2022 mennessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Suositeltavat edeltävät opintojaksot: Kestävän kehityksen periaatteet ja toimintamallit yritystoiminnassa (YAMK017-3002) (tai vastaava kestävän kehityksen periaatteita ja toimintamalleja läpikäynyt opintojakso)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 = Hylätty
Tyydyttävä osaaminen, 1 - 2:
Opiskelija
- tunnistaa vastuulliseen ja resurssiviisaaseen liiketoimintaan liittyviä kestävän kehityksen periaatteita sekä osaa kertoa pääkohtia yritysten hiilijalanjäljen muodostumisesta
- osaa eritellä yrityksen liiketoimintaa taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristövastuuseen sekä kertoa resurssien viisaasta käytöstä yhteiskunnan kestävän kehityksen näkökulmasta
- tietää yritys- ja yhteiskuntavastuun piirteitä ja osaa hahmottaa yrityksen kokonaiskuvaa näiden pohjalta sekä tuntee vähintään yhden käytännön esimerkin resurssiviisaan toimintamallin toteuttamisesta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä osaaminen, 3 - 4:
Opiskelija
- arvioi yritysten vaikutuksia ympäristöönsä eri indikaattoreiden avulla sekä kehittää sen pohjalta käytännön kehittämistoimia kohti kestävämpää toimintatapaa
- tietää kuluttajien ja yritysten energiatalouteen sekä liikkumiseen vaikuttavista tekijöistä ja osaa määritellä energiansäästötoimenpiteitä sekä uusiutuvien energialähteiden mahdollisuuksia kulutusyksiköittäin
- osoittaa erilaisia keinoja veden, ruoan ja jätteiden kestävän käytön tehostamiseksi kuluttajilla ja yhteisöissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä osaaminen, 5
Opiskelija
- kehittää alakohtaisia toimenpiteitä yritysten taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun kehittämiseksi tapauskohtaisia tekijöitä huomioiden
- tunnistaa ja perustelee energiatalouden tehostamista parantavia toimenpiteitä yrityskohtaisesti hyödyntäen uutta tekniikkaa ja uusiutuvien energialähteiden mahdollisuuksia kulutusyksiköittäin
- löytää tapauskohtaisia mahdollisuuksia veden ja ruoan käytön tehostamiseksi yhteiskunnassa sekä toimintamalleja jätteiden muuttamiseksi raaka-aineeksi ja energiaksi monin eri tavoin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi pohjautuu osaamisen arviointikehikon (esillä opintojakson oppimisympäristössä Moodlessa ja käydään läpi opintojakson aloitustilaisuudessa) mukaisen osaamisen todentamiseen. Arviointikehikkoon on koottu opintojakson kehittämis- ja substanssiosaamiseen liittyvät tavoitetasot, joiden saavuttamisen opiskelija opintojakson osasuoritteilla ja opintojaksotehtävällä osoittaa. Arviointikehikko ja sen rinnalla hyödynnettävät oman osaamisen arviointilomakkeet auttavat opiskelijaa arvioimaan omaa osaamistaan ja sen kehittymistä opintojakson aikana.
Hyväksytyn tason saavuttaminen opintojaksolta edellyttää Arviointikehikossa ”Osaa”-tason saavuttamisen. Osaamisen kehittymistä arvioidaan opiskelijan palauttamien tehtävien ja opintojaksotehtävän (portfolion) osalta. Opintojakson aikana portfolioita reflektoidaan yhdessä työskennellen osaamisen kehittämisen tukemiseksi. Yhteis- ja pienryhmätilaisuuksien osalta läsnäolo ja osallistuminen arvioidaan tilaisuuskohtaisesti ja palautettavien yhteenvetojen osalta.
Hylätty (0)
H = Hylätty
- Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikehikon "Osaa"-tason osaamisen tasoa ja/tai osaamisjakson osatehtävät ovat suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvioitavat osiot (6 kpl):
1. Vastuullinen kehittämisosaaminen yritystoiminnassa:
Osaa: Tunnistaa vastuulliseen ja resurssiviisaaseen liiketoimintaan liittyvät pääperiaatteet.
2. Resurssiviisaus osana liiketoimintaa:
Osaa: Osaa tuoda esille resurssiviisasta toimintaa yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna.
3. Toiminnan parantamisen vaikutukset liiketoiminnalle:
Osaa: Tietää vastuullisen ja kestävän liiketoiminnan pääpiirteet ja hahmottaa yrityksen kokonaiskuvan näiden pohjalta.
4. Yhteistyöskentelyn esille tuonti osana portfoliota:
Osaa: Osallisuuden vaikutus yhteistyöskentelyyn tai portfolioon on vähäistä tai portfoliosta vaikeasti havaittavissa.
5. Portfolio kokonaisuutena:
Osaa: Porfolion osioiden välinen yhteys on puutteellinen ja käsittelyssä ei ole huomioitu opintojakson keskeisiä sisältöjä. Kokonaisuus jää rikkonaiseksi. Kehitystavoite ja sen rajaus on puutteellinen tai uupuu kokonaan.
6. Osaamisen kasvu:
Osaa: Oman osaamisen reflektointi on vähäistä tai pintapuolista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvioitavat osiot (6 kpl):
1. Vastuullinen kehittämisosaaminen yritystoiminnassa:
Soveltaa: Osoittaa kykyä arvioida toiminnan vaikutuksia ympäristöönsä ja soveltaa teoreettista ja työelämäpohjaista tietoa.
2. Resurssiviisaus osana liiketoimintaa:
Soveltaa: Osoittaa kykyä tunnistaa erilaisia keinoja resurssiviisauden parantamiseksi toimijaverkostossa.
3. Toiminnan parantamisen vaikutukset liiketoiminnalle:
Soveltaa: Osoittaa tunnistavansa yhteis- ja kehittämistoimintaan liittyviä tekijöitä sekä määritellä toimintaa edistäviä toimenpiteitä.
4. Yhteistyöskentelyn esille tuonti osana portfoliota:
Soveltaa: Tuo esille yhteistyöskentelyn tuomia ajatuksia ja ideoita osaksi portfoliota. Osoittaa oman osallisuuden yhteistyöskentelyyn.
5. Portfolio kokonaisuutena:
Soveltaa: Portfolio muodostuu osioista, joiden välillä on havaittavissa yhteyttä mutta kokonaisuus jää paikoitellen rikkonaiseksi tai ydinsisältöjen käsittelyn syvyys vaihtelee. Kehitystavoite ja sen rajaus on laadittu.
6. Osaamisen kasvu:
Soveltaa: Oma osaaminen ja sen reflektointi tulee esille portfoliossa. Pohdinta voi olla satunnaista tai yhteen osioon koottua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioitavat osiot (6 kpl):
1. Vastuullinen kehittämisosaaminen yritystoiminnassa:
Kehittää: Osoittaa kykyä laatia alakohtaisia kehitystoiminnansuunnitelmia taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuullisuuden kehittämiseksi tapauskohtaiset tekijät huomioiden.
2. Resurssiviisaus osana liiketoimintaa:
Kehittää: Osoittaa kykyä laatia tapauskohtaisia resurssiviisauden kehittämissuunnitelmia yritys- ja yhteiskunnallisella tasolla vastuullisen liiketoiminnan edistämiseksi.
3. Toiminnan parantamisen vaikutukset liiketoiminnalle:
Kehittää: Tunnistaa ja perustelee toimintaa parantavat toimenpiteet yrityskohtaisesti huomioiden uudet tekniikat tai toimintamallit edesauttaen näin yritysten yhteis- ja kehittämistoimintojen kautta kokonaisvaltaisen vihreän siirtymän edistämistä.
4. Yhteistyöskentelyn esille tuonti osana portfoliota:
Kehittää: Kykenee kokoamaan ja tuomaan esille yhteistyöskentelyssä heränneitä ajatuksia ja ideoita portfolion tueksi ja löytämään sitä kautta kompleksisuutta valottavia kysymyksiä. Osoittaa oman asiantuntijuutensa ja osallisuutensa yhteistyöskentelyyn ja sen tuomat hyödyt portfoliotyöskentelyyn.
5. Portfolio kokonaisuutena:
Kehittää: Portfolio muodostuu toisiaan tukevista osioista, jotka muodostavat toimivan ja selkeän kokonaisuuden opintojakson ydinsisältöjen ympärille. Portfoliossa on selkeästi havaittavissa keskeinen kehitystavoite ja sen ympärille laadittu kokonaisuus.
6. Osaamisen kasvu:
Kehittää: Omaa osaamista reflektoidaan syvällisesti osana portfoliota. Pohdinta kytkeytyy sujuvasti ja kattavasti osaksi portfoliota.