Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipalveluiden yhteiskuntapoliittisuus digiyhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK086-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 15.04.2022

Ajoitus

14.09.2022 - 20.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • K701YL Sosiaalialan koulutus, ylempi (AMK)

Opettaja

  • Timo Marttala
  • Leena Viinamäki

Opiskelijaryhmät

  • K71Y21S
    Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee welfare mix –hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallin sekä osaa soveltaa digiajan kansallista sosiaali- ja terveyspolitiikan strategiaa yms. dokumentteja kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä. Opiskelija tiedostaa keskeisen sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot kansalais- ja aluelähtöiselle kehittämiselle.

Sisältö

Opiskelija ymmärtää hyvinvointipalveluiden asemoitumisen osaksi hyvinvointipoliittista strategista päätöksentekoa. Hän osaa arvioida welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän digiajan sosiaalialan kehittämistyön mahdollisuuksia kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta.

Aika ja paikka

Opintokokonaisuus toteutuu virtuaalisesti:
14.−15.9.2022 (ke−to) klo 8.30-15.30
13.10.2022 (to) klo 8.30-15.30

Oppimateriaalit

Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:
- ymmärtää hyvinvointipalvelut osana digiajan hyvinvointipoliittista sosiaalialan strategista päätöksentekoa
- tiedostaa sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot
- ymmärtää digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- tiedostaa kansallisten ja kansainvälisten hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija:
- huomioi digiajan hyvinvointipoliittisen strategisen päätöksenteon merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
- huomioi sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- huomioi digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- hyödyntää kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- soveltaa ja kehittää työtään onnistuneesti huomioiden strategisen päätöksenteon merkityksen digiajan sosiaalialan kehittämisessä
- reflektoi ja kehittää digitalisoituvaa toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti digiajan welfare mix -hyvinvointi-palveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- arvioi onnistuneesti työssään kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä T1:
Opiskelija
✓ ymmärtää hyvinvointipalvelut osana digiajan hyvinvointipoliittista sosiaalialan strategista päätöksentekoa
✓ tiedostaa sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot
✓ ymmärtää digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
✓ tiedostaa kansallisten ja kansainvälisten hyvin-vointipoliittisten dokumenttien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.

Tyydyttävä T2:
Opiskelija
✓ ymmärtää melko hyvin hyvinvointipalvelut osana digiajan hyvinvointipoliittista sosiaalialan strategista päätöksentekoa
✓ tiedostaa melko hyvin sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ ymmärtää melko hyvin digiajan welfare mix -hyvin-vointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
✓ tiedostaa melko hyvin kansallisten ja kansainvälisten hyvinvointipoliittis-ten dokumenttien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.

Hyvä H3:
Opiskelija
✓ huomioi digiajan hyvinvointipoliittisen strategi-sen päätöksenteon merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
✓ huomioi sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ huomioi digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
✓ hyödyntää kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.

Hyvä H4:
Opiskelija
✓ huomioi hyvin digiajan hyvinvointipoliittisen strategisen päätöksenteon merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
✓ huomioi hyvin työssään sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reuna-ehdot hyvinvointipalvelu-järjestelmän kehittämisessä
✓ huomioi hyvin digiajan welfare mix -hyvinvointi palveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
✓ analysoi hyvin työssään kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointi-poliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointi-palveluiden kehittämisessä.

Kiitettävä K5:
Opiskelija
✓ soveltaa ja kehittää työtään onnistuneesti huomioiden strategisen päätöksenteon merkityksen digiajan sosiaalialan ke-hittämisessä
✓ reflektoi ja kehittää digitalisoituvaa toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
✓ arvioi onnistuneesti työssään kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.