Siirry suoraan sisältöön

Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapian asiakkaana (5 op)

Toteutuksen tunnus: R705FL121-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 02.11.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 65

Tutkinto-ohjelma

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Paula Korteniemi
  • Erja Rahkola
  • Anne Rautio
  • Johanna Husa-Russell
  • Sari Kilpeläinen

Vastuuhenkilö

Johanna Husa-Russell

Opiskelijaryhmät

  • RA75F22S
    Fysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Osaat motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat hyödyntää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti erilaisia tarjolla olevia koti- ja ulkomaisia tietolähteitä (integroituen opintojakson tehtäviin).

Sisältö

Teema 1. Ihmisen kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely

Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen

Aika ja paikka

26.9. -2.11. 2022, Lapin AMK Moodle verkko-ympäristö.

Oppimateriaalit

Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart.
Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL.
Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere.
Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010.
Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki.
Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.

Opetusmenetelmät

Opintojakson sisältö integroidaan opintojaksoon R75FL41 Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.

Opiskelu toteutuu verkossa opettajan johdolla ja itsenäisesti (yksin ja pienryhmissä).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tarkentuvat myöhemmin.

Sisällön jaksotus

Ihmisen motorisen toiminnan kehitys, motorinen säätely ja motorisen taidon oppiminen.
Biomekaniikka

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.