Mittauskojeet ja -menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501ML436-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Janne Matilainen
- Markus Enbuska
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
R51M22SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija tuntee maastomittausten yleisimmät mittausvälineet ja osaa käyttää vaaituskojetta, takymetriä ja satelliittipaikanninta tavanomaisten kartoitus- ja merkintämittausten suorittamiseksi sekä osaa näihin mittauksiin liittyvät laskennat. Opiskelija tuntee Suomen koordinaatti- ja korkeusjärjestelmät sekä mittausten virhelähteitä.
Sisältö
Mittauskojeiden peruskäyttö, mittausteknisen laskennan perusteet, mittausmenetelmien perusteet.
Aika ja paikka
Syksy 2022, Rovaniemi, Rantavitikka.
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin käytetään oppikirjana Laurila 2012: Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet. Kirjan painettu versio on loppunut, mutta sähköinen versio on saatavilla ilmaiseksi. Kirjaa täydentävää oppimateriaalia on saatavilla opintojakson Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus muodostuu luennoista, lasku-, koje- ja atk-harjoituksista. Itsenäinen työ on oppimateriaaleihin perehtymistä, harjoitustehtävien tekemistä ja niiden raportointia. Tehtäviä tehdään sekä ryhmissä että itsenäisesti.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunneilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, sekä yksilö- että ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunneilla opintojakson edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Kojeharjoituksissa on läsnäolovelvoite tai on osoitettava muuten kojeiden (vaaituskoje, tasolaser, satelliittipaikannin, takymetri) käyttötaito. Tavoitteena on, että tämän opintojakson jälkeen opiskelija hallitsee kyseisten kojeiden peruskäytön.
Oppimisympäristöinä toimivat oppilaitoksen luokkatilat ja maanmittaustekniikan laboratorio. Kojeharjoituksia tehdään ulkona ja mahdollisesti oppilaitoksen kellaritilassa.
Opintojakso on integroitu Maanmittausalaan tutustuminen -projektiin. Opintojakso osoittaa osaltaan millaista mittausteknistä ja matemaattista osaamista maanmittaualan työtehtävissä tarvitaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan Moodlessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa opastetusti käyttää maanmittaustekniikan perusmittalaitteita (vaaituskoje, satelliittipaikannin, takymetri) ja ymmärtää näillä kojeilla tehtävien mittausten perusperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää maanmittaustekniikan perusmittalaitteita (vaaituskoje, satelliittipaikannin, takymetri) sekä opastetusti että itsenäisesti ja ymmärtää näillä kojeilla tehtävien mittausten periaatteet sekä niiden merkityksen tavanomaisissa maasto- ja rakennusmittauksissa. Opiskelija osaa tarkastella perusmittausuorituksia kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää maanmittaustekniikan perusmittalaitteita (vaaituskoje, satelliittipaikannin, takymetri) itsenäisesti ja ymmärtää näillä kojeilla tehtävien mittausten periaatteet sekä niiden merkityksen tavanomaisten maasto- ja rakennusmittausten ja valtakunnallisten sijaintimittausten osalta. Opiskelija osaa myös tarkastella perusmittaussuorituksia kriittisesti ja soveltaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu tehtävien suorittamiseen ja niiden raportointiin sekä kojeiden käytön osaamisen osalta toiminnalliseen tenttiin. Arviointi on yksilöarviointia asteikolla 0-5.
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Ei suorituksia tai suoritukset eivät täytä minimivaatimuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.