Rakentamisen kiertotalous (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL120-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
24.01.2022 - 15.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Opettaja
- Mikko Vatanen
Vastuuhenkilö
Mikko Vatanen
Opiskelijaryhmät
-
R51R20SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
-
RA51R20SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuotototeutus), Rovaniemi 2020
Tavoitteet
Rakentamisen kiertotalous -opintojakso johdattelee opiskelijan rakentamisen kiertotalouden periaatteiden äärelle. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa nimetä kiertotalouden käsitteitä
- osaa antaa esimerkkejä kiertotalouden toteuttamisesta rakennusalalla
- ymmärtää rakentamisen materiaalivirtojen hallinnan merkityksen
- osaa antaa havainnollistavia esimerkkejä kestävän rakentamisen ja elinkaariajattelun toteutumisesta omalla alallaan
- osaa käydä ammatillista keskustelua kiertotalouden aiheista, analysoida esitettyä tietoa ja muodostaa perusteltuja näkemyksiä hankkimansa tiedon pohjalta.
Sisältö
Opintojakso sisältää aiheeseen liittyvän tietoperustan opiskelua ja harjoitustehtävät seuraavista osa-alueista:
- Johdatus aiheeseen ja esittäytyminen
- Rakennetun ympäristön kiertotalouden periaatteet ja ansaintamallit
- Rakennetun ympäristön materiaalivirrat
- Kestävä rakentaminen ja elinkaariajattelu
- Uusien mahdollisuuksien tunnistaminen kiertotaloudesta
Harjoitustehtävien toteutuksessa on myös mahdollista painottaa omaan erikoistumisalaan liittyviä aihevalintoja.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella 2022.
Toteutus tapahtuu kokonaan verkkoympäristössä (Moodle ja Adobe Connect).
Oppimateriaalit
Digitaalisessa oppimisympäristössä (Moodle) jaettava oppimismateriaali toimii toteutuksen tukena.
Myös muita avoimia tietolähteitä ja opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan pääosin itsenäisesti verkkoympäristössä suoritettavana, oppimistehtäviin perustuvana opiskeluna.
Oppimisen tukena toimivat ohjaustapaamiset Adobe Connect -ympäristössä toteutuksen aikana.
Opintojakson toteutustapa nojaa myös vahvasti yhteisöllisyyteen, jota korostetaan jakamalla omia tuotoksia tehtäväkohtaisilla keskustelualueilla.
Opiskelijat saavat siten vertaispalautetta ja osallistuvat keskusteluun opintojakson aihealueiden ympärillä.
Opintojakso sisältää aiheeseen liittyvän tietoperustan opiskelua ja oppimis-/harjoitustehtävät seuraavista osa-alueista:
- Johdatus aiheeseen ja esittäytyminen
- Rakentamisen kiertotalouden periaatteet ja ansaintamallit
- Rakentamisen materiaalivirrat
- Kestävä rakentaminen ja elinkaariajattelu
- Uudet mahdollisuudet ja ennakointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtäviä voidaan soveltaa myös oman työ- tai harjoittelupaikan tarpeista ja näkökulmista lähtien.
Opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää tehtävien toteutuksessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Osa jaettavasta tai muuten aiheeseen soveltuvasta oppimismateriaalista on kansainvälistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suoritus sisältää hyväksytysti toteutetut harjoitustehtävät.
Sisällön jaksotus
Opppistehtävien eteneminen on ohjeellisesti aikataulutettu, mutta opiskelija voi edetä myös hyvin itsenäistä tahtia.
Suositeltava toteutusjärjestys tehtäville on:
- Johdatus aiheeseen ja esittäytyminen
- Rakentamisen kiertotalouden periaatteet ja ansaintamallit
- Rakentamisen materiaalivirrat
- Kestävä rakentaminen ja elinkaariajattelu
- Uudet mahdollisuudet ja ennakointi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Kiertotalouden esimerkit esitetään ja niihin liittyviä käsitteitä on tunnistettu. Rakentamisen materiaalivirtoja on arvioitu, tulosten käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Tuotokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Yhteistyö oppimisympäristössä täyttää annetun määrällisen tavoitteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Alalle soveltuviin esimerkkeihin on kiinnitetty kiertotalouden käsitteitä. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi onnistuu asiallisesti, ja niiden hallinnan merkitystä on selkeästi perusteltu. Tuotokset on esitetty ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä muiden osallistujien kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Hyvin alalle soveltuvat esimerkit ja niihin yhdistetyt kiertotalouden käsitteet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi on loogista, selkeää, ja niiden hallinnan merkitys on kuvattu laajasti perustellen. Tuotokset on esitetty havainnollisesti ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös aktiivista ja sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä ja toiminnasta välittyy analyyttinen työskentelyote.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävien pisteyttämisen perusteet esitetään kulloisessakin tehtävänannossa.
Opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu oppimistehtävien pisteytykseen perustuen.
Arviointiasteikko: Kiitettävä 5 - Tyydyttävä 1 - Hylätty.