Monitieteinen gerontologiaosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: K702GL21OJ-19005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
17.08.2022 - 30.12.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Anne Puro
- Anne Jokelainen
- Reetta Saarnio
- Tuula Ahokumpu
Vastuuhenkilö
Tuula Ahokumpu
Opiskelijaryhmät
-
KA72G22SGeronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
-
KOA72G22SGeronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisällöt. Opiskelija osaa määrittää kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet. Osaa kuvata väestörakenteen muutokset ja niiden vaikutukset ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa. Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti ja perustellen gerontologian tieteenalan keskeisiä käsitteitä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä pohjoisen alueen erityispiirteiden merkityksestä ikäihmisen asemaan ja elinympäristöön (arktinen yhteistyö ja rajaosaaminen).
Sisältö
Teemat:
Gerontologia tieteenalana, keskeiset käsitteet
Monitieteisen gerontologian osa-alueet
Yhteiskunnallinen kehitys ikäihmisten näkökulmasta
Väestön ikärakenteet ja niiden muuttuminen Kansallinen ja kansainvälinen ikäpolitiikka ja niiden merkitys ikäihmisen elämään
Pohjois-Suomen erityispiirteet: ikärakenne ja ikäpolitiikka, asutus ja etäisyydet, luonto, monikulttuurisuus (erityisesti saamelaisuus) ja rajayhteistyö
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu osana 1. lukukauden lukukausiprojektia syyslukukauden 2021 aikana.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu osana 1. lukukauden lukukausiprojektia Ikäihmisen kohtaaminen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
Projektissa integroituu toisiinsa opintojaksot Vuorovaikutus ja viestintä sekä Monialainen gerontologiaosaaminen. Opiskelijat toteuttavat ryhmätoteutuksena oppimistehtävän gerontologian eri osa-alueista sekä etiikasta annetun tehtävänannon mukaisesti. Oppimistehtävän teossa he perehtyvät tiedonhakuun informaatikon ohjauksessa sekä kirjallisen viestinnän perusteisiin suomenkielen lehtorin opastuksella. Opiskelijat tekevät oppimistehtävää hyödyntäen pilvipalvelujen antamaa mahdollisuutta (mihin heidät perehdytetään yhteistyössä eOppimispalvelujen kanssa). Oppimisprosessia ohjataan opettajien taholta pilvipalveluissa sekä kontakteissa. Lopulliset tuotokset esitetään koko ryhmälle esitysseminaareissa.
Opiskelijat osallistuvat Seniorimessuihin perehtymällä ikäihmisten kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen annettujen tehtävänantojen mukaisesti. Tehtävänannot ja niiden tuotokset reflektoidaan messujen jälkeisessä yhteisseminaarissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa luetella monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisällöt sekä keskeisiä käsitteitä. Opiskelija osaa luetella keskeiset kansalliset ja kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet. Osaa kuvata väestörakenteen muutokset ja niiden vaikutukset ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa. Opiskelija osaa luetella esimerkkejä pohjoisen alueen erityispiirteistä liittyen ikäihmisen asemaan ja elinympäristöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa esitellä monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisällöt sekä keskeisiä käsitteitä. Opiskelija osaa esitellä keskeiset kansalliset ja kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet. Osaa kuvata väestörakenteen muutokset ja niiden vaikutukset ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä pohjoisen alueen erityispiirteiden merkityksestä ikäihmisen asemaan ja elinympäristöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa esitellä laajasti monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisällöt sekä käyttää johdonmukaisesti ja perustellen gerontologian tieteenalan keskeisiä käsitteitä. Opiskelija osaa esitellä laajasti keskeiset kansalliset ja kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet. Osaa kuvata väestörakenteen muutokset ja niiden vaikutukset ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä pohjoisen alueen erityispiirteiden merkityksestä ikäihmisen asemaan ja elinympäristöön ja esittää kehittämisehdotuksia.