Johdanto liikuntapedagogiikkaan (5 op)
Toteutuksen tunnus: R700BE42-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 02.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Tutkinto-ohjelma
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Eero Vierola
- Kaisa Pyykkönen
Vastuuhenkilö
Kaisa Pyykkönen
Opiskelijaryhmät
-
RA75L22SLiikunnanohjaajakoulutus, Rovaniemi, Syksy 2022
Tavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen
• Osaat nimetä suomalaisen liikuntakasvatuksen perusteet ja merkityksen.
• Osaat kertoa liikuntakasvatuksen merkityksen lapsen kognitiivisessa, psykomotorisessa ja sosiaalis-affektiivisessa kehityksessä.
• Osaat suunnitella ja toteuttaa liikunnanohjausprosessin erilaiset yksilöt ja kohderyhmät sekä osallisuuden etiikan huomioiden.
Kompetenssit: Eettisyys, liikuntapedagogiikka, terveysliikuntaosaaminen, urheiluvalmennusosaaminen
Sisältö
Teema 1. Liikuntapedagogiikka: didaktiikka, yhteiskunnan rooli liikunnassa, liikunnalla kasvattaminen, liikuntaan kasvattaminen
Teema 2. Liikunnan ohjausosaaminen: ohjaamisen perusteet, turvallisuus, käytännön ohjaaminen
Aika ja paikka
VKO 36 ETÄOPETUS
Ma 5.9. | Klo 10:15-11:45 | opintojakson aloitusinfo | Teams | EV, KP
Klo 12:30-14:00 | The Role of the Children’s Coach | Teams | EV, KP
Ti 6.9 | Klo 12:30 - 14:00 | What is a Coaching Philosophy and Why it is Beneficial to be Clear About Yours | Teams | EV
Ke 7.9 | Itsenäinen suoritus | What Sport Means for Children and What it Can Do for Them | Teams | EV
To 8.9 | Klo 12:30 - 14:00 | Creating a Positive Pedagogical Climate
Pe 9.9 | Klo 12:30 -14:00 | Safeguarding and Protecting Children and Young People in Sport | Teams | EV
VKO 37 ETÄOPETUS
Ma 12.9 | Klo 12:30 - 14:00 | Motivation in Sport | Teams | EV
Ti 13.9 | Klo 12:30 - 14:00 | Making Sport Inclusive | Teams | EV
Ke 14.9 | Klo 12:30 - 14:00 | How children grow and develop | Itsenäinen toteutus | EV
To 15.9 | Klo 12:30 -14:00 | Motor Skill Development and Conditioning for Kids | Teams | EV
Pe 16.9 | Klo 12:30 -16:00 | Tuntisuunnitelman | Teams | KP
VKO 38 ETÄOPETUS
Ma 19.9 | Klo 12:30 - 16:00 | LEARNS työpaja; ohjeet lähipäiville | Teams | KP, AH
Ti-to (Osa opiskelijoista Miekojärvellä)
VKO 39 LÄHIOPETUS JA NÄYTÖT (koko viikko)
ma 26.9 | Klo 10:00 - 11:30 | Urheiluopisto, Rova | EV, KP | Klo 12:30-16:00 | Urheiluopisto, ulkokenttä/tekonurmi | EV
ti 27.9 | Klo 10:00 - 11:30 | Urheiluopisto, Rova | EV, KP | Klo 12:30-16:00 | Urheiluopisto, ulkokenttä/tekonurmi | Urheiluopisto | EV, KP
Klo 11:30-13:30 Saaga-sali (yhtäaikainen varaus)
ke 28.9 | Klo 8:00-10:00 Saaga-sali | Klo 10:00 - 16:00 | Urheiluopisto, UHK 1&2 | EV, KP
to 29.9. | Klo 7:30 -14:00 | Urheiluopisto, UHK 1&2 Säpinää syksyyn -tapahtuma | EV
| Klo 14:00-15:30 | Lähiopetusjakson päätös
VIIKKO 40
ma 3.10 | Klo 6:00-23:59 | Tentti avoinna Moodlessa
ti 4.10. | Klo 12:30 - 14:00 | Opintojakson päätös | EV, KP
Oppimateriaalit
Tenttikirja: Jaakkola, Liukkonen ja Sääkslahti (toim.) 2016. Liikuntapedagogiikka. PS-kustannus. Luvut 1, 8-13, 15-26.
iCichKids-verkkomateriaalit, Moodlessa olevat oppimismateriaalit.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, flipped learning, pienryhmätyöskentely, lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla suoritetaan Olympiakomitean Tervetuloa ohjaajaksi-verkkokurssi ja MLL:n Reilusti urheiluryhmässä -verkkokurssi.
Lähiopetuksessa viikolla opiskelijat osallistuvat Rovaniemen kaupungin järjestämään Säpinää syksyyn -tapahtumaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on Moodlessa ma 3.10.2022 (avoinna klo 6:00-23:59)
Uusintatentti 1: 15.11.2022
Uusintatentti 2: 12.12.2022
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään iCoachKids verkkomateriaaleja. Opetuskieli englanti.
ICK is led by Leeds Beckett University (UK) and the International Council for Coaching Excellence and brings together another six world-class organisations with a common desire to support youth coaches and a proven track record of doing so. These include Sport Ireland Coaching, the Hungarian Coaches Association, the Netherlands Olympic Committee, the European University of Madrid, Lithuanian Sport University and the Royal Belgian Football Association.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija valitsee Moodlessa opintojakson suoritustavan:
Suoritustapa 1: Opiskelija osallistuu verkko-opetukseen ja verkkotyöpajoihin aikataulun mukaan.
Suoritustapa 2: Opiskelija opiskelee opintojakson sisällöt pääsääntöisesti itsenäisesti ja suorittaa itsenäisille nimetyt tehtävät.
Opiskelija valitsee Moodlessa näyttötavan liikunnanohjauksen näyttöön:
Liikunnanohjauksen näyttötapa 1: Opiskelija suorittaa liikunnanohjauksen näytön Rovaniemellä lähipäivillä viikolla 39 (ma-to välisenä aikana).
Liikunnanohjauksen näyttötapa 2: Opiskelija suorittaa liikunnanohjauksen näytön nimetyssä liikunta-alan toimintaympäristössä, näyttöä seuraa nimetty henkilö.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksessa tarvitaan sisä- ja ulkoliikuntavarusteet.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Liikuntapedagogiikka:
Nimeät liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita.
Liikunnanohjausprosessi:
Suoriudut liikunnanohjaamisen suunnittelusta ja toteutuksesta yksilön osallisuus ja kohderyhmä huomioiden sekä teet kasvatuksellisesti perusteluja valintoja.
Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Kuvailet yhteiskunnan roolia liikuntakasvatuksessa.
Taso 2
Liikuntapedagogiikka:
Kuvaat liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä.
Liikunnanohjausprosessi:
Valitset keinoja
liikunnanohjaamisen suunnitteluun ja toteutukseen yksilön osallisuus ja kohderyhmä huomioiden sekä teet kasvatuksellisesti perusteluja valintoja.
Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität yhteiskunnan roolin liikuntakasvatuksessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Liikuntapedagogiikka:
Selität liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä omiin kokemuksiin pohjaten.
Liikunnanohjausprosessi:
Löydät ratkaisuja liikunnanohjaamisen suunnitteluun ja toteutukseen osallisuus huomioiden ja jäsennät oppimista kasvatukselliset näkökulmat huomioiden.
Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität yhteiskunnan roolin ja laajennat käsitystä eri toimijoiden asemasta liikuntakasvatuksessa.
Taso 4
Liikuntapedagogiikka:
Selität liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä useista näkökulmista.
Liikunnanohjausprosessi:
Havainnollistat ratkaisujasi ja toimit joustavasti muuttuvissa tilanteissa sekä teet johtopäätöksiä oppimisesta.
Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität yhteiskunnan roolin ja havainnollistat liikuntakasvatuksen ongelmakohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Liikuntapedagogiikka:
Tulkitset liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä useista tutkimuksellisista näkökulmista.
Liikunnanohjausprosessi:
Havainnollistat ratkaisujasi ja ennakoit muuttuvia tilanteita sekä erottelet ja yksilöit oppimiseen liittyviä tekijöitä.
Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität perustellusti yhteiskunnan roolin ja havainnollistat liikuntakasvatuksen ongelmakohtia ja esittäen niihin ratkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tenttien ja tehtävien arviointi pisteytyksenä: max. 100 pistettä, hylätty suoritus alle 60 pistettä. Tarkemmat tehtävien arviointikriteerit avataan Moodlessa.
Liikuntapedagogiikka: Tentti, verkkokurssit, iCoachKids-tehtävät (painotus 60 %)
Liikunnanohjausprosessi: Suunnittelu, ohjaus ja reflektointi (painotus 40%)
Kaikki vaaditut tehtävät on suoritettava hyväksytysti.
Hylätty (0)
Tehtävien ja tentin yhteispisteet alle 60 p.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Tehtävien ja tentin yhteispisteet 60-67 pistettä.
2 = Tehtävien ja tentin yhteispisteet 68-75 pistettä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Tehtävien ja tentin yhteispisteet 76-83 pistettä.
4 = Tehtävien ja tentin yhteispisteet 84-91 pistettä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Tehtävien ja tentin yhteispisteet vähintään 92 pistettä, maksimi 100 pistettä.