Siirry suoraan sisältöön

Johdanto liikuntapedagogiikkaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: R700BE42-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 02.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Liikunnanohjaajakoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 70

Tutkinto-ohjelma

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Eero Vierola
  • Kaisa Pyykkönen

Vastuuhenkilö

Kaisa Pyykkönen

Opiskelijaryhmät

  • RA75L22S
    Liikunnanohjaajakoulutus, Rovaniemi, Syksy 2022

Tavoitteet

Tämän opintojakson jälkeen
• Osaat nimetä suomalaisen liikuntakasvatuksen perusteet ja merkityksen.
• Osaat kertoa liikuntakasvatuksen merkityksen lapsen kognitiivisessa, psykomotorisessa ja sosiaalis-affektiivisessa kehityksessä.
• Osaat suunnitella ja toteuttaa liikunnanohjausprosessin erilaiset yksilöt ja kohderyhmät sekä osallisuuden etiikan huomioiden.

Kompetenssit: Eettisyys, liikuntapedagogiikka, terveysliikuntaosaaminen, urheiluvalmennusosaaminen

Sisältö

Teema 1. Liikuntapedagogiikka: didaktiikka, yhteiskunnan rooli liikunnassa, liikunnalla kasvattaminen, liikuntaan kasvattaminen

Teema 2. Liikunnan ohjausosaaminen: ohjaamisen perusteet, turvallisuus, käytännön ohjaaminen

Aika ja paikka

VKO 36 ETÄOPETUS

Ma 5.9. | Klo 10:15-11:45 | opintojakson aloitusinfo | Teams | EV, KP
Klo 12:30-14:00 | The Role of the Children’s Coach | Teams | EV, KP

Ti 6.9 | Klo 12:30 - 14:00 | What is a Coaching Philosophy and Why it is Beneficial to be Clear About Yours | Teams | EV

Ke 7.9 | Itsenäinen suoritus | What Sport Means for Children and What it Can Do for Them | Teams | EV

To 8.9 | Klo 12:30 - 14:00 | Creating a Positive Pedagogical Climate

Pe 9.9 | Klo 12:30 -14:00 | Safeguarding and Protecting Children and Young People in Sport | Teams | EV


VKO 37 ETÄOPETUS

Ma 12.9 | Klo 12:30 - 14:00 | Motivation in Sport | Teams | EV

Ti 13.9 | Klo 12:30 - 14:00 | Making Sport Inclusive | Teams | EV

Ke 14.9 | Klo 12:30 - 14:00 | How children grow and develop | Itsenäinen toteutus | EV

To 15.9 | Klo 12:30 -14:00 | Motor Skill Development and Conditioning for Kids | Teams | EV

Pe 16.9 | Klo 12:30 -16:00 | Tuntisuunnitelman | Teams | KP


VKO 38 ETÄOPETUS

Ma 19.9 | Klo 12:30 - 16:00 | LEARNS työpaja; ohjeet lähipäiville | Teams | KP, AH

Ti-to (Osa opiskelijoista Miekojärvellä)


VKO 39 LÄHIOPETUS JA NÄYTÖT (koko viikko)

ma 26.9 | Klo 10:00 - 11:30 | Urheiluopisto, Rova | EV, KP | Klo 12:30-16:00 | Urheiluopisto, ulkokenttä/tekonurmi | EV

ti 27.9 | Klo 10:00 - 11:30 | Urheiluopisto, Rova | EV, KP | Klo 12:30-16:00 | Urheiluopisto, ulkokenttä/tekonurmi | Urheiluopisto | EV, KP
Klo 11:30-13:30 Saaga-sali (yhtäaikainen varaus)

ke 28.9 | Klo 8:00-10:00 Saaga-sali | Klo 10:00 - 16:00 | Urheiluopisto, UHK 1&2 | EV, KP

to 29.9. | Klo 7:30 -14:00 | Urheiluopisto, UHK 1&2 Säpinää syksyyn -tapahtuma | EV
| Klo 14:00-15:30 | Lähiopetusjakson päätös

VIIKKO 40

ma 3.10 | Klo 6:00-23:59 | Tentti avoinna Moodlessa

ti 4.10. | Klo 12:30 - 14:00 | Opintojakson päätös | EV, KP

Oppimateriaalit

Tenttikirja: Jaakkola, Liukkonen ja Sääkslahti (toim.) 2016. Liikuntapedagogiikka. PS-kustannus. Luvut 1, 8-13, 15-26.
iCichKids-verkkomateriaalit, Moodlessa olevat oppimismateriaalit.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, flipped learning, pienryhmätyöskentely, lähiopetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla suoritetaan Olympiakomitean Tervetuloa ohjaajaksi-verkkokurssi ja MLL:n Reilusti urheiluryhmässä -verkkokurssi.
Lähiopetuksessa viikolla opiskelijat osallistuvat Rovaniemen kaupungin järjestämään Säpinää syksyyn -tapahtumaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on Moodlessa ma 3.10.2022 (avoinna klo 6:00-23:59)
Uusintatentti 1: 15.11.2022
Uusintatentti 2: 12.12.2022

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnetään iCoachKids verkkomateriaaleja. Opetuskieli englanti.

ICK is led by Leeds Beckett University (UK) and the International Council for Coaching Excellence and brings together another six world-class organisations with a common desire to support youth coaches and a proven track record of doing so. These include Sport Ireland Coaching, the Hungarian Coaches Association, the Netherlands Olympic Committee, the European University of Madrid, Lithuanian Sport University and the Royal Belgian Football Association.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija valitsee Moodlessa opintojakson suoritustavan:
Suoritustapa 1: Opiskelija osallistuu verkko-opetukseen ja verkkotyöpajoihin aikataulun mukaan.
Suoritustapa 2: Opiskelija opiskelee opintojakson sisällöt pääsääntöisesti itsenäisesti ja suorittaa itsenäisille nimetyt tehtävät.

Opiskelija valitsee Moodlessa näyttötavan liikunnanohjauksen näyttöön:
Liikunnanohjauksen näyttötapa 1: Opiskelija suorittaa liikunnanohjauksen näytön Rovaniemellä lähipäivillä viikolla 39 (ma-to välisenä aikana).
Liikunnanohjauksen näyttötapa 2: Opiskelija suorittaa liikunnanohjauksen näytön nimetyssä liikunta-alan toimintaympäristössä, näyttöä seuraa nimetty henkilö.

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksessa tarvitaan sisä- ja ulkoliikuntavarusteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Liikuntapedagogiikka:
Nimeät liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita.

Liikunnanohjausprosessi:
Suoriudut liikunnanohjaamisen suunnittelusta ja toteutuksesta yksilön osallisuus ja kohderyhmä huomioiden sekä teet kasvatuksellisesti perusteluja valintoja.

Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Kuvailet yhteiskunnan roolia liikuntakasvatuksessa.

Taso 2
Liikuntapedagogiikka:
Kuvaat liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä.

Liikunnanohjausprosessi:
Valitset keinoja
liikunnanohjaamisen suunnitteluun ja toteutukseen yksilön osallisuus ja kohderyhmä huomioiden sekä teet kasvatuksellisesti perusteluja valintoja.

Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität yhteiskunnan roolin liikuntakasvatuksessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Liikuntapedagogiikka:
Selität liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä omiin kokemuksiin pohjaten.

Liikunnanohjausprosessi:
Löydät ratkaisuja liikunnanohjaamisen suunnitteluun ja toteutukseen osallisuus huomioiden ja jäsennät oppimista kasvatukselliset näkökulmat huomioiden.

Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität yhteiskunnan roolin ja laajennat käsitystä eri toimijoiden asemasta liikuntakasvatuksessa.

Taso 4
Liikuntapedagogiikka:
Selität liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä useista näkökulmista.

Liikunnanohjausprosessi:
Havainnollistat ratkaisujasi ja toimit joustavasti muuttuvissa tilanteissa sekä teet johtopäätöksiä oppimisesta.

Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität yhteiskunnan roolin ja havainnollistat liikuntakasvatuksen ongelmakohtia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Liikuntapedagogiikka:
Tulkitset liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä useista tutkimuksellisista näkökulmista.

Liikunnanohjausprosessi:
Havainnollistat ratkaisujasi ja ennakoit muuttuvia tilanteita sekä erottelet ja yksilöit oppimiseen liittyviä tekijöitä.

Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität perustellusti yhteiskunnan roolin ja havainnollistat liikuntakasvatuksen ongelmakohtia ja esittäen niihin ratkaisuja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tenttien ja tehtävien arviointi pisteytyksenä: max. 100 pistettä, hylätty suoritus alle 60 pistettä. Tarkemmat tehtävien arviointikriteerit avataan Moodlessa.

Liikuntapedagogiikka: Tentti, verkkokurssit, iCoachKids-tehtävät (painotus 60 %)
Liikunnanohjausprosessi: Suunnittelu, ohjaus ja reflektointi (painotus 40%)
Kaikki vaaditut tehtävät on suoritettava hyväksytysti.

Hylätty (0)

Tehtävien ja tentin yhteispisteet alle 60 p.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Tehtävien ja tentin yhteispisteet 60-67 pistettä.
2 = Tehtävien ja tentin yhteispisteet 68-75 pistettä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Tehtävien ja tentin yhteispisteet 76-83 pistettä.
4 = Tehtävien ja tentin yhteispisteet 84-91 pistettä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Tehtävien ja tentin yhteispisteet vähintään 92 pistettä, maksimi 100 pistettä.