Teknillinen mekaniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: K502K143OJ-19006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
31.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Petri Kesälahti
- Ari Pikkarainen
Vastuuhenkilö
Ari Pikkarainen
Opiskelijaryhmät
-
KA52K21Sr2Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21Sr1Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21Sr3Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opintojaksossa opit soveltamaan teknillistä mekaniikkaa tuotekehityksessä. Opit todellisten rakenteiden käyttäytymistä ja mitoitusta erilaisten harjoitusten ja laskujen kautta.
Sisältö
Statiikka
- kertaus aiempiin Statiikan aiheisiin
- jäykän kappaleen tasapaino
- kappalesysteemin tasapaino
- ristikon sauvavoimat
Lujuusoppi
- kertaus aiempiin Lujuusopin aiheisiin
- yhdistetty veto tai puristus ja taivutus
- nurjahdus
- väsyminen
Aika ja paikka
ZOOM-etäluennot
Kosmos, Kemi, syksy 2022 lähijaksoilla
Oppimateriaalit
- Moodlen luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot, laskuharjoitukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla 2 välikoetta, jotka järjestetään Moodlessa. Moodle kokeet:
- Statiikan osuus VIIKKO 43 (tentti auki ma-pe, suoritusaikaa 4h avaamisen jälkeen)
- Lujuusopin osuus VIIKKO 48 (tentti auki ma-pe, suoritusaikaa 4h avaamisen jälkeen)
Uusintamahdollisuus järjestetään opintojakson vuoden 2023 alussa erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Sisällön jaksotus
Statiikan osuus 1. periodi, lujuusopin osuuus 2. periodi, syksy 2022
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa ohjatusti soveltaa Teknillisen mekaniikan perusteita (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) edistyneemmissä tehtävissä. Opiskelija ymmärtää laskentamenetelmien tarkoituksen mutta osaamisessa on vielä suuria puutteita. Opiskelija tekee laskutehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa laskutehtäviä puutteellisin perustein, ilmiöiden ymmärtämisessä on puutteita.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija kykenee osin itsenäisesti soveltamaan statiikan ja lujuusopin edistyneempiä menetelmiä käytännön ongelmien ratkaisemisessa mutta osaamisessa on vielä puutteita. Opiskelija ymmärtää statiikan merkityksen lujuusopille mutta soveltamisessa on vielä ongelmia. Opiskelija tekee laskutehtävät osittain itsenäisesti mutta tarvitsee ohjausta suorituksessaan. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Laskutuloksissa ja tehtävien raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee soveltamaan statiikan ja lujuusopin edistyneempiä laskentamenetelmiä suunnittelussa ja ymmärtää laskennan merkityksen tuotesuunnittelussa. Laskentatulosten laatu on pääosin hyvää ja opiskelija ymmärtää ilmiöiden syy-yhteydet.Opiskelija tekee lasku- ja oppimistehtävät pääosin itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta, virheitä esiintyy jonkin verran. Lasku- ja suunnittelutehtävien dokumentointi on lähes virheetöntä ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa soveltaa kattavasti statiikan ja lujuusopin laskentamenetelmiä tuotesuunnittelussa ja ratkaista ongelmia matemaattisesti. Laskenta on jo osin soveltavaa ja opiskelija kykenee tekemään johtopäätöksiä tulosten pohjalta.
Opiskelija tekee lasku ja -suunnittelutehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja opiskelija kykenee käyttämään hyvää ammatti- ja asiakieltä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa tarkastella ongelmia analyyttisesti ja luoda ratkaisuja tulosten pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija suoriutuu statiikan ja lujuusopin laskentatehtävistä menestykselliseti ja täysin itsenäisesti. Opiskelija kykenee soveltamaan ja analysoimaan teknillisen mekaniikan ilmiöitä käytännön tuotesuunnittelussa ja laskentatehtävissä.
Opiskelija tekee lasku- ja suunnittelutehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija kykenee ilmiöiden tehokkaaseen ja syvälliseen tulkintaan ja ratkaisuun. Opiskelija kykenee myös tekemään johtopäätöksiä tulosten pohjalta ja soveltamaan niitä oman ammattialansa eri yhteyksissä. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prosessiarviointi: harjoitusten tekeminen ja tuntityöskentely
Tuotosarviointi: kotitehtävät ja välitentit
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle ja/tai suorittanut sille vaadittavia tehtäviä/kokeita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa ohjatusti soveltaa Teknillisen mekaniikan perusteita (voimien laskenta, momentti, tasapaino, rasitustapaukset) edistyneemmissä tehtävissä. Opiskelija ymmärtää laskentamenetelmien tarkoituksen mutta osaamisessa on vielä suuria puutteita. Opiskelija tekee laskutehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa laskutehtäviä puutteellisin perustein, ilmiöiden ymmärtämisessä on puutteita.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija kykenee osin itsenäisesti soveltamaan statiikan ja lujuusopin edistyneempiä menetelmiä käytännön ongelmien ratkaisemisessa mutta osaamisessa on vielä puutteita. Opiskelija ymmärtää statiikan merkityksen lujuusopille mutta soveltamisessa on vielä ongelmia. Opiskelija tekee laskutehtävät osittain itsenäisesti mutta tarvitsee ohjausta suorituksessaan. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Laskutuloksissa ja tehtävien raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee soveltamaan statiikan ja lujuusopin edistyneempiä laskentamenetelmiä suunnittelussa ja ymmärtää laskennan merkityksen tuotesuunnittelussa. Laskentatulosten laatu on pääosin hyvää ja opiskelija ymmärtää ilmiöiden syy-yhteydet.Opiskelija tekee lasku- ja oppimistehtävät pääosin itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta, virheitä esiintyy jonkin verran. Lasku- ja suunnittelutehtävien dokumentointi on lähes virheetöntä ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa soveltaa kattavasti statiikan ja lujuusopin laskentamenetelmiä tuotesuunnittelussa ja ratkaista ongelmia matemaattisesti. Laskenta on jo osin soveltavaa ja opiskelija kykenee tekemään johtopäätöksiä tulosten pohjalta.
Opiskelija tekee lasku ja -suunnittelutehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja opiskelija kykenee käyttämään hyvää ammatti- ja asiakieltä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa tarkastella ongelmia analyyttisesti ja luoda ratkaisuja tulosten pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija suoriutuu statiikan ja lujuusopin laskentatehtävistä menestykselliseti ja täysin itsenäisesti. Opiskelija kykenee soveltamaan ja analysoimaan teknillisen mekaniikan ilmiöitä käytännön tuotesuunnittelussa ja laskentatehtävissä.
Opiskelija tekee lasku- ja suunnittelutehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija kykenee ilmiöiden tehokkaaseen ja syvälliseen tulkintaan ja ratkaisuun. Opiskelija kykenee myös tekemään johtopäätöksiä tulosten pohjalta ja soveltamaan niitä oman ammattialansa eri yhteyksissä. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.