Projekti: tuotekehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: K502K101OJ-19006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 12.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 11.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Päivi Honka
- Sanna Jylhä
- Petri Kesälahti
- Arto Jäntti
- Jussi Suopajärvi
- Ari Pikkarainen
Vastuuhenkilö
Arto Jäntti
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
KA52K21Sr2Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21Sr1Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21Sr3Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tutustua tuotekehitysprosessiin ja sen osa-alueisiin projektityöskentelyn kautta. Opintojaksolla vahvistat projektityöskentely- ja dokumentointitaitojasi. Opintojakso kytkeytyy vahvasti insinööriopiskelussa laajasti käytetyn CDIO- mallin vaiheisiin C(conceive) ja D(design). Opintojaksolla osallistut suunnitteluprosessiin, CAD- harjoituksiin, materiaalivalintaan, tuotteen ja toimintojen suunnitteluun sekä laadit tietokoneavusteisesti teknisiä piirustuksia ja kaavioita. Projektissa arvioit myös tuotteen kustannuksia ja kannattavuutta.
Sisältö
Ideointi ja tuotekehitys- ja suunnitteluprosessin läpivienti. Projektin suunnittelu ja läpivienti, Projektityötaidot ja -menetelmät. Piirustusten laadinta, Tekninen dokumentointi ja CAD, Materiaalien hankinta, Opintojakso sisältää viestintää sekä englantia.
Aika ja paikka
Kosmos Kemi syksy 2022 / Zoom
Oppimateriaalit
Moodlessa
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen tiedonhaku, ryhmätyöt
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei hallitse tuotekehitys- ja suunnitteluprosessin teoriaa ja projektissa toimimiseen hän tarvitsee runsaasti ohjaajan tai muiden ryhmän jäsenten tukea, eikä suoriudu niistä itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy enemmän passiivisena kuin aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa selviä virheitä ja muodollisia puutteita. Hän saattaa kuvata asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Opiskelijan on vaikeaa arvioida oman toiminnan vaikutuksia ryhmän työhön.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija hallitsee välttävästi tuotekehitys- ja suunnitteluprosessiteoriaa ja projektissa toimiminen sujuu häneltä melko luontevasti, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta tai ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin olemaan aktiivinen ja kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Hän kykenee arvioimaan omaa toimintaansa ja hahmottaa, kuinka työ etenee.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija hallitsee suhteellisen hyvin tuotekehitys- ja suunnitteluprosessiteorian ja projektissa sekä ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän suoriutuu suurimmasta osasta tehtävistään itsenäisesti. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu aktiivisessa ja positiivisessa hengessä. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin joissakin projektin toimissa. Hän osaa myös raportoida omaa työtään ja hahmottaa oman roolinsa ryhmässä.
Hyvä (4)
Opiskelija hallitsee tuotekehitys- ja suunnitteluprosessiteorian sekä osaa soveltaa sitä käytännössä. ja projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän osoittaa selvästi kykenevänsä omatoimiseen työskentelyyn. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu erittäin hyvin. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin useissa projektin toimissa. Opiskelijan osaa myös raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Ryhmässään hän on yksi vastuuhenkilöistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee tuotekehitys- ja suunnitteluprosessiteorian sekä osaa soveltaa sitä käytännössä. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä erinomaisesti ja hän ottaa vastuuta paitsi omastaan myös muiden ryhmän jäsenten työstä. Ryhmän vetovastuu lankeaakin usein hänelle. Tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuista. Opiskelijan osaa raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Lisäksi hän osaa esittää kehitysehdotuksia ja ohjata muiden ryhmän jäsenten toimintaa. Hän on selvästi ryhmänsä vastuuhenkilö ja huolehtii, että ryhmän työ onnistuu mahdollisimman hyvin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prosessiarviointi; jatkuvanäyttö, tuntiaktiivisuus, ryhmätyöskentely, vertaisarviointi
Tuotosarviointi; Tulosten esittely annettujen ohjeiden mukaan, projektityön dokumentointi