Siirry suoraan sisältöön

Tiedolla johtamisen kulmakivet (5 op)

Toteutuksen tunnus: R599Y30-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.04.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

25.04.2022 - 29.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 350

Opettaja

  • Heli Väätäjä
  • Milla Immonen
  • Marika Kunnari
  • Tanja Suomalainen

Vastuuhenkilö

Heli Väätäjä

Opiskelijaryhmät

  • R31YT22S
    Tiedolla johtamisen asiantuntija, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää tiedolla johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja mallit sekä osaa soveltaa niitä organisaation toiminnan arviointiin ja kehittämiseen liittyen. Opiskelija osaa tunnistaa organisaation tietovarantoja ja arvioida niiden roolin, merkityksen ja arvon organisaation liiketoiminnassa ja prosesseissa.. Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja analysoida tieto- ja viestintäteknologiaa tiedolla johtamisen välineenä.

Sisältö

-tiedon tasot ja muodot
-tiedolla johtamisen käsitteet ja keskeiset mallit
-arvonluonti tiedolla
-tiedolla johtamisen lähestymistavat ja prosessit
-tieto- ja viestintäteknologia tiedolla johtamisessa

Aika ja paikka

Kontaktiopetus
xx.yy. 2022 klo 17-21 Teams kontakti
xx.yy. 2022 klo 17-21 Teams kontakti

Opintojakson kirjastoinfot
xx.yy. 2022 klo 17-19 Teams kontakti tai nauhoitus
xx.yy. 2022 klo 17-19 Teams kontakti tai nauhoitus

Kontaktiopetuksessa läsnäolo pakollinen. Opintojaksoon liittyy viikottainen ryhmätyöskentely, jossa ryhmän sopimiin tapaamisiin osallistuminen on pakollista.

Oppimateriaalit

Laihonen, H., Hannula, M., Helander, N., Ilvonen, I., Jussila, J., Kukko, M., ... Yliniemi, T. (2013). Tietojohtaminen. Tampere: Tampereen teknillinen yliopisto, Tietojohtamisen tutkimuskeskus Novi.
Ladattavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-3058-6
Käpylä, J., & Salonius, H. (2013). Tietojohtajan taskukirja. Tietojohtamisen näkökulmia aluekehittämiseen.
Ladattavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-3103-3
Muu suomen- ja englanninkielinen materiaali.

Opetusmenetelmät

Kevään 2022 opintojaksototeutus toteutetaan Tiedolla johtamisen asiantuntija-koulutuksen valintakoekurssina ja on siten tarkoitettu vain ko. koulutukseen keväällä 2022 hakeutuville.

Verkkokontaktit ja ohjaus verkossa.
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely.
Tutkiva- ja ongelmaperustainen oppiminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle etusijalla ovat Tiedolla johtamisen asiantuntija -koulutuksen opiskelijat.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- ymmärtää ja osaa hyödyntää tiedolla johtamisen käsitteitä ja malleja.
- ymmärtää tiedolla johtamisen merkityksen organisaation liiketoiminnassa ja arvonluonnissa
- tunnistaa organisaation tietovarantoja ja ymmärtää niiden yhteyden yrityksen liiketoimintaan ja prosesseihin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija

- ymmärtää ja osaa tiedolla johtamisen käsitteitä ja malleja sekä prosesseja sekä niiden merkityksen ja yhteyden käytännön liiketoimintaan ja tiedolla johtamiseen.
- ymmärtää ja osaa analysoida tiedolla johtamisen merkityksen organisaation liiketoiminnassa ja arvonluonnissa.
- tunnistaa organisaation tietovarantoja, osaa analysoida ja arvioida tiedon synty- ja siirtymisprosesseja sekä niiden hyödyntämistä yrityksen liiketoiminnassa ja prosesseissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- Ymmärtää, osaa tunnistaa ja kehittää eri tyyppisen tiedon käyttöä organisaation toiminnassa.
- ymmärtää ja osaa tiedolla johtamisen käsitteitä ja malleja sekä prosesseja sekä niiden yhteyden, merkityksen ja käytännön toteutumisen liiketoiminnassa ja tiedolla johtamisessa.
- ymmärtää ja osaa analysoida ja arvioida tiedolla johtamisen merkityksen organisaation liiketoiminnassa ja arvonluonnissa ja osaa kehittää tiedolla johtamista organisaatiossa.
- tunnistaa organisaation tietovarantoja, osaa analysoida ja arvioida sekä suunnitella tiedon synty-, muodostumis- ja siirtymisprosessien kehittämistä liiketoiminnassa ja prosesseissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaavan opettajan arviointi.
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely.
Arvioitavat tuotokset: Ryhmätehtävän tuotokset, siihen liittyvät tehtävät (esim. esitys) sekä oppimispäiväkirja.