Siirry suoraan sisältöön

Johdatus matkailuilmiöön (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAT201-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 22.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma

  • Kokemuksen muotoilu koulutusohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus

Opettaja

  • Salla Jutila
  • Heidi Kaihua

Vastuuhenkilö

Heidi Kaihua

Opiskelijaryhmät

  • KOMU1
    Kokemuksen muotoilu 1. vuosikurssi
  • RA81M22S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
  • KOKMUperus
    Kokemuksen muotoilun perusopinnot
  • YMATperus
    Matkailututkimus perusopinnot

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.

Sisältö

- Matkailun erilaiset toimintaympäristöt
- Keskeiset toimijat ja sidosryhmät
- Matkailun käsitetuntemus
- Tuotanto- ja palveluprosessit matkailualoilla
- Matkailun vaikutusten kokonaisuuden ymmärtäminen eri toimijaryhmien ja vastuullisuuden ulottuvuuksien kautta
- Matkailu aluekehittämisen välineenä
- Matkailualueen elinkaarimallit
- Matkailun ennakointi
- Asiakassegmentit
- Matkailu arktisilla alueilla

Aika ja paikka

Luennot ja oppimistehtävät sekä tentit vk 35 - 41

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuuden lisäksi luennoille määritellyt ennakkolukemiset.
Kurssikirjallisuus
Tenttikirja: Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.). (2017). Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP.

Lisäksi: Kostiainen, A. ym. (2004). Matkailijan ihmeellinen maailma: Matkailun historia vanhalta ajalta omaan aikaamme. SKS.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetusta opintojaksolla on n. 25 h. Tämän lisäksi opiskelijat tekevät ryhmä- ja itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaan n. 100 h. Opintojaksoon sisältyy myös vierailu matkailualan seminaarissa ja/tai yrityksessä.
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös monimuoto-opiskeluna.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailuluentoja Työ- ja elinkeinoministeriön ja Visit Finlandin edustajilta, jotka ovat alumnejamme.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välitentti vk 38 (uusinta vk 41)
Lopputentti vk 41 (uusinta vk 49)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö
Suoritus
Johdatus matkailuilmiöön opintojakson voi suorittaa aiemmin hankitun osaamisen näyttönä, mikäli omaa osaamista osaamistavoitteiden mukaisesti. Osaamisen näyttö todennetaan raportilla, jossa reflektoidaan vahvaan tietoperustaan peilaten omaa osaamistaan. Raporttiin sisällytetään
• tietoperustaa ja keskeisten käsitteiden avaaminen
• esimerkkejä omasta osaamisesta tavoitteisiin ja teemoihin liittyen

Raportin voi laatia Lapin AMKin opinnäytetyöpohjalle. Raportissa tulee olla viittaukset ja lähdeluettelo. Lähteinä voi käyttää itse etsityn lähdeaineiston lisäksi teoksia. Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.) (2017). Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP. SEKÄ Kostiainen, A. ym. (2004). Matkailijan ihmeellinen maailma: matkailun historia vanhalta ajalta omaan aikaamme. SKS.

Lisätietoja opiskelijoille

Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana-asteikko on: hylätty - T 1 - K 5
Opintojakson arvosana koostuu tenteistä. Välitentin painoarvo on 30% ja lopputentin 70%.

Suoritusten tulee vastata tehtävänantoa, osoittaa opiskelijan ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Arvioinnin perusteena, ovat opintojakson tavoitteet.

Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.

Lisätiedot

Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.