Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä (10 op)

Toteutuksen tunnus: K702HL31OJ-19015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 27.10.2022

Ajoitus

03.11.2022 - 18.12.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 70

Tutkinto-ohjelma

  • Sairaanhoitajakoulutus, Kemi

Opettaja

  • Mira Oinas-Mäenalanen
  • Kirsi Heikkinen

Vastuuhenkilö

Kirsi Heikkinen

Ajoitusryhmät

  • Harjoitusryhmä A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • KA72H22K
    Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, kevät 2022

Koulutusryhmat

  • Harjoitusryhmä A
  • Harjoitusryhmä B

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastuullisesti potilaan tai asiakkaan hoitotyön päivittäisiä toimintoja.
Osaat työskennellä aseptisesti.
Osaat toteuttaa turvallista lääkehoitoa enteraalisesti ja parenteraalisesti injektioiden annon osalta. Osaat ohjata potilasta terveyttä edistäen.
Osaat vuorovaikuttaa ammatillisesti potilaiden, asiakkaiden, omaisten ja henkilökunnan kanssa.
Osaat tunnistaa ammatti-identiteettisi ja kehittää työelämätaitojasi hoitotyön osaamis- ja vastuualueiden näkökulmasta.

Oppimateriaalit

Sähköinen harjoitteluntyökirja, lääkehoitopassi ym. ohjaajan antama materiaali.

Opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu TC:lle ja hoitotyöhön harjottelupaikassaan opintojakson tavoitteiden mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteet:
Opiskelija Harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty (H) - Hylätty (0)

Hyväksytty:

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastuullisesti potilaan tai asiakkaan hoitotyön päivittäisiä toimintoja.
Osaat työskennellä aseptisesti.
Osaat toteuttaa turvallista lääkehoitoa enteraalisesti ja parenteraalisesti injektioiden annon osalta.
Osaat ohjata potilasta terveyttä edistäen.
Osaat vuorovaikuttaa ammatillisesti potilaiden, asiakkaiden, omaisten ja henkilökunnan kanssa.
Osaat tunnistaa ammatti-identiteettisi ja kehittää työelämätaitojasi hoitotyön osaamis- ja vastuualueiden näkökulmasta.

Hylätty:

Et osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastuullisesti potilaan tai asiakkaan hoitotyön päivittäisiä toimintoja.
Et osaa työskennellä aseptisesti.
Et osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa enteraalisesti ja parenteraalisesti injektioiden annon osalta.
Et osaa ohjata potilasta terveyttä edistäen.
Et osaa vuorovaikuttaa ammatillisesti potilaiden, asiakkaiden, omaisten ja henkilökunnan kanssa.
Et osaa tunnistaa ammatti-identiteettiäsi ja kehittää työelämätaitojasi hoitotyön osaamis- ja vastuualueiden näkökulmasta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/hylätty
Arvioinnin menetelmät: Itsearviointi, ohjaajien arviointi, vertaisarviointi dialogisella keskustelulla.
Arvioinnin osaamisalueet:
Opiskelijan oppimisprosessi
Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla. Oppimisprosessin itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaajien palaute.
Eettinen osaaminen
Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö. Yhteistyö ja vuorovaikutus keskittyy yksikön perustehtävään kuuluvaan tavoitteelliseen toimintaan.
Opetus- ja ohjausosaaminen
Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.
Päätöksenteko-osaaminen
Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.
Hoitotyön kliininen osaaminen
Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien ja välineiden käyttäminen. Hoitosuhdetyöskentely. Tutkimus- ja hoitotoimenpiteet. Ergonomia. Aseptiikka. Neste- ja lääkehoito.
Hylätyn harjoittelun kriteerit
Harjoittelun/työssä oppimisen hylkääminen perustuu ammatillisiin, yhteistyöhön liittyviin sekä kehittymis- ja kehittämisvalmiuksien kriteereihin. Hylkäämisen perusteeksi riittää yksi seuraavista kriteereistä:
Ammatilliset valmiudet
Eettisten periaatteiden, ohjeiden ja lakien noudattamatta jättäminen
Potilasturvallisuuden vaarantava toiminta
Yhteistyökykyisyys
Yhteistyötaidoissa puutteita
Hoitosuhteisiin sitoutumattomuus
Epäkollegiaalinen toiminta
Oleellisia puutteita ammatillisessa vuorovaikutuksessa
Oleelliset puutteet hoitotyön tiedoissa ja taidoissa
Kehittymis- ja kehittämisvalmiudet
Motivaation ja oma-aloitteellisuuden puuttuminen
Harjoittelun suunnittelemattomuus
Oman toiminnan arvioinnissa ja reflektoinnissa puutteita
Työelämätaidoissa puutteita