Siirry suoraan sisältöön

Metsän uudistaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: R604ML87-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.02.2022 - 31.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Metsätalouden koulutus
Opettajat
Minna Tuominen
Merja Laajanen
Vastuuopettaja
Merja Laajanen
Opintojakso
R604ML87

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
- Tietää pohjoisten alueiden metsän kehityksen
- Tietää siemenen kehittymisen prosessin taimeksi taimikontuotannon näkökulmasta
- Osaa valita oikean maanmuokkaus- ja viljelymenetelmän
- Tunnistaa yleisimmät taimien tuhon aiheuttajat ja osaa ottaa ne huomioon taimikonhoidossa
- Tietää taimikon perustamisen prosessin ja osaa tarkastaa istutustiheyden
- Tietää taimikon perustamiseen liittyvän taksanlaskennan
- Osaa huomioida metsien luonnonhoidon uudistamisessa ja taimikon hoidossa

Sisältö

Metsän uudistumisen prosessit
Metsänviljely ja maanpinnan käsittely
Taimikonhoitotoimenpiteet
Taimikon perustamisen taksan laskenta
Taimikon metsätuhot ja niiden hallinta
Luonnonhoito metsien uudistamisessa
Metsälaki ja muut metsänuudistamiseen vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen uudistamisessa
Metsän varhaiskehitykseen liittyvät KEMERA-tuet

Oppimateriaalit

Kukkonen, M. ja Kukkonen, E. 2013. Koneellinen metsänhoito
Saksa, T., Miina, J. ja Uoltila, K. 2016. Taimikonhoito -tavoitteet, menetelmät ja kustannukset.(Uusi painos tulossa)
Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2012. Metsänuudistaminen. Uusin painos 2020.
Nygren, M. 2011. Metsänkylvöopas, Kylvön biologiaa ja tekniikkaa
Äijälä, O. ym. (toim.) 2014.Hyvän metsänhoidon suositukset
Uotila, K., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot

Opetusmenetelmät

Tutoriaali, lähiopetus, itsenäinen tiedonhankinta, yksilö- ja paritehtävät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät. Hän osaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt.

2
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät sekä osaa tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Opiskelija tietää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.

4
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia ja ymmärtää niiden ekologiaa sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät. Hän osaa arvioida eri ratkaisuvaihtoehtojen mahdollisuuksia ja riskejä ja tarjota metsänomistajalle hänen tavoitteitaan edistäviä vaihtoehtoja. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsätuhojen aiheuttajat maassamme ja ymmärtää niiden ekologiaa. Hän tietää niiden torjuntaan liittyviä ohjeita ja säädöksiä ja osaa ottaa huomion niiden vaikutuksia metsänkäytönratkaisuja tehdessään. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.

Siirry alkuun