Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R604ML85-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 20.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 31.03.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Tuija Haapasalmi

Vastuuhenkilö

Tuija Haapasalmi

Opiskelijaryhmät

  • RA64M22K
    Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.

Sisältö

Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot

Aika ja paikka

Opetus toteutetaan verkko-opetuksena keväällä 2022 viikkojen 3 - 9 aikana.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina ovat opettajan Moodlen kautta jakamat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan verkkototeutuksena: AC-luennoilla opetetaan opintojakson asioita, keskustellaan teemoista ja luentojen jälkeen opiskelija tekee yksin ja muiden opiskelijoiden kanssa harjoituksia, joiden avulla arvioidaan opiskelijan taitoja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla K5 - 0. Arvioinnissa on mukana sekä kirjallisia että suullisia viestinnän tehtäviä, jotka esitellään ensimmäisellä oppitunnilla sekä Moodlen työtilassa.

Arviointikriteerit ovat seuraavat:
T1: Opiskelija osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on huomattavia puutteita. Opiskelijan esiintyminen on kangertelevaa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa: sujumatonta, epäselvää ja huonosti havainnollistettua.

T2: Opiskelija osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on toistuvasti puutteita. Opiskelijan esiintymisessä työelämän viestintilanteissa on selkeitä puutteita selkeydessä, sujuvuudessa sekä havainnollistamisessa

H3: Opiskelija osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymisessä on pieniä puutteita esimerkiksi sujuvuudessa, havainnollistamisessa tai selkeydessä.

H4: Opiskelija osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa hän osittain osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, vaihtelevaa ja lähes virheetöntä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintäilanteissa. Esiintyminen on selkeää, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.

K5: Opiskelija osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.