Differentiaaliyhtälöt (laaja) (5 op)
Toteutuksen tunnus: R504TL169-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
14.09.2022 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Minna Korhonen
Vastuuhenkilö
Minna Korhonen
Opiskelijaryhmät
-
R54T21STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
-
R51R21SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
-
R51M21SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija tietää differentiaaliyhtälöiden periaatteet, rakenteet, menetelmät, terminologian ja merkintätavat sekä osaa soveltaa niitä ammattialansa ongelmien ratkaisussa.
Sisältö
- Tavalliset differentiaaliyhtälöt (ODE)
- Numeeriset Euler ja Runge-Kutta -menetelmät
- Tietokonealgebran käyttö
- Oman ammattialan sovellukset
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2022. Lapin AMK, Rantavitikan kampus (Rovaniemi, Jokiväylä 11).
Oppimateriaalit
Tarvittava oppimateriaali on saatavilla Moodle verkko-oppimisympäristössä.
Suositeltavaa kirjallisuutta esim. Insinöörin matematiikka, Eero Holmlund; Maija Huuskonen; Heikki Makkonen; Jarkko Surakka; Ari Tuomenlehto, Grossman: Multivariable Calculus, Linear Algebra, and Differential Equations, Third Edition.Chapter 10, Ordinary Differential Equations (ODE).
Opetusmenetelmät
Luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäiset tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Välikokeiden (2 kpl) ajankohdat sovitaan opintojakson alussa. Kokeiden uusinta on mahdollista opintojakson toteutusta seuraavan lukukauden loppuun mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoitustehtävien suorittaminen itsenäisesti on mahdollista.
Sisällön jaksotus
Opetus jakaantuu tasaisesti syyslukukaudelle (n. 4 h / viikko).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää käsitteet ja osaa ratkaista differentiaaliyhtälöihin liittyviä perustehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa ratkaista monipuolisesti differentiaaliyhtälöiden sovellustehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa differentiaaliyhtälöihin liittyviä menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kokeisiin ja harjoitustehtäviin. Kokeiden osuus on noin 50 % arvioinnista ja tehtävien noin 50 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää käsitteet ja osaa ratkaista lineaarialgebraan liittyviä perustehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa ratkaista monipuolisesti lineaarialgebran sovellustehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa lineaarialgebraan liittyviä menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa.