Siirry suoraan sisältöön

Äidinkieli ja kirjallisuus (6op)

Toteutuksen tunnus: LAPE1513-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 31.07.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.09.2021 - 06.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Kestävyys- ja luontokasvatuksen maisteriohjelma
Opettajat
Outi Kallionpää
Vastuuopettaja
Outi Kallionpää
Ajoitusryhmät
R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
R1
R2
R3
R4
R5
Opintojakso
LAPE1513

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman perusteet ja monialaisuuden
- perustella äidinkielen ja kirjallisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen ja kasvun kannalta
- analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta
- soveltaa erilaisia tapoja opettaa lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja Kalevalaa luokilla 1 - 6
- soveltaa kieleen liittyvää tietämystä oppilaan kielitietoisuuden edistämiseksi ja tietoiseen kielen tarkasteluun
- tuntee tekstitaitojen ja monilukutaidon opettamisen peruslähtökohdat
- suunnitella luku- ja kirjoitustaidon opetuksessa oppilaan kehitystasolle ja moninaisille oppijoille sopivia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä
- eritellä ja tulkita suomalaisen perinteen tärkeimpiä vanhoja ja uusia lajeja
- suhteuttaa perinteen osaksi elämän eri osa-alueita ja perinteentuntemusta koulutyössä
- tuntee ilmaisu- ja draamakasvatuksen peruskäsitteitä ja harjoituksia
- käyttää draamaa osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta
- tuntee suomi toisena kielenä -opetuksen lähtökohtia ja menetelmiä

Toteutustavat

Kontaktiopetusta 63 t 2,5 op
Yhteisöllinen työskentely 1,5 op
Yksilöllinen työskentely 2 op

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja annettujen yhteisöllisten ja yksilöllisten tehtävien tekeminen hyväksytysti.

Sisältö

• kirjallisuuden päälajit ja tärkeimmät käsitteet, lasten- ja nuortenkirjallisuuden vaiheita ja lajeja, kirjallisuusanalyysin eri menetelmien käyttö, Kalevalan tarina ja lapsille suunnattuja Kalevalan versioita
• lastenperinnettä
• kielitieto: kielen olemus ja merkitys, pedagoginen kielioppi, kielitiedon ja kieliopin opettamisen menetelmät
• kirjoittamisen ja tekstitaitojen opetuksen menetelmät
• draaman ja ilmaisun työtapoja ja erityisalueita
• äidinkieli ja kirjallisuus opetussuunnitelmassa
• suomi toisena kielenä -opetuksen perusteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(0) Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
(1) Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa.
(2) Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

(3) Suoritus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa asian ymmärtämistä mutta siinä on jonkin verran puutteita.
(4) Suorituksesta välittyy tehtävänannon mukainen monipuolinen ja perusteltu kokonaiskuva ilman mainittavia puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5) Suorituksessa hahmotetaan monipuolinen kokonaisuus, joka osoittaa asian hallintaa. Se on ehjä kokonaisuus, jossa on myös omaa oivallusta ja kriittistä otetta.

Siirry alkuun