Sulautettujen järjestelmien soveltaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R504T70OJ-18005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
24.01.2022 - 29.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Tommi Kokko
Vastuuhenkilö
Tommi Kokko
Opiskelijaryhmät
-
KA54T19STieto- ja viestintätekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa mikrokontrollerien toiminnan syvällisesti. Opintojen aikana opiskelija perehtyy mikrokontrollerin muistin toimintaan, reaaliaikaisuuteen ja optimoidun koodin kirjoittamiseen muistirajoitteisille mikrokontrollereille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa soveltaa mikrokontrollerin dokumentaatiota osana ohjelmointia ja sovelluskehitystä.
Sisältö
tutustuminen pieneen prosessoriympäristöön
omat harjoitustyöt
Aika ja paikka
Etäopetus Adobe Connectilla
Laboratoriotyöpäivä Rovaniemellä laboratoriossa B149 ja B220 , lähiopetusta yksi lauantai
Oppimateriaalit
- Aineistoa moodle-työtilassa kurssikansiossa
Kolbanin tekemä sähköinen oppikirja verkossa ESP32 prosessorin käyttämiseen
Soft core prosessorin käyttö
- Webistä saatava materiaali, esim. https://www.intel.com/content/www/us/en/products/programmable/fpga.html
sisältö:
digitaalisen prosessorijärjestelmän suunnittelu , toteuttaminen , testaaminen , dokumentointi
poikkeustilanteet (exceptions) prosessoriympäristössä ( keskeytyspyynnöt HW interrupts , ohjelman poikkeukset SW traps )
virransäästöominaisuuksien käyttö ESP32 ssa ( sleep , deep-sleep )
Kurssissa käytetään etupäässä ESP32 prosessoria sekä antureita ja toimilaitteita
Opetusmenetelmät
- Lyhyehköt teoriajaksot Adobe Connectilla etänä
- Käytännön opettelu ESP32 prosessorilla , antureilla ja toimilaitteilla
- Prosessorin laitesuunnittelu käyttämällä ESP32 ta ja ohjelman suunnittelu c-kielellä
Arduino IDE kääntäjätyökalun käyttö
- Testaaminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei ole koetta eikä uusintakoetta
Sisällön jaksotus
tutustuminen pieneen ESP32 prosessoriympäristöön
tosiaikaisen ( real time computing ) prosessorijärjestelmän suunnittelu ja toteuttaminen
poikkeustilanteet prosessorissa
laitekeskeytyspyynnön toteuttaminen
vahtikoiran watchdog käyttö
sähköenergian säästöominaisuuksien käyttö ( ULP Coprocessor , Sleep , Deep sleep , virransäästö nukkumisominaisuuksilla )
omat harjoitustyöt
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tieto puuttuu
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
(laboratoriotyö ja sen raportti)
tekninen raportti pitää laatia omasta harjoitustyöstä sekä omasta oppimisesta
osallistuminen rakentavassa hengessä kurssille vaikuttaa arvosanaa nostavasti
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee sulautettujen järjestelmien oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee sulautettujen järjestelmien oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija tekee sulautettujen järjestelmien oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee sulautettujen järjestelmien oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee sulautettujen järjestelmien oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Hylätty (0)
Kurssin suorittaja ei osaa tehdä teknistä raporttia .
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.