Siirry suoraan sisältöön

Sulautettujen järjestelmien soveltaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504T70OJ-18005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

24.01.2022 - 29.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Tommi Kokko

Vastuuhenkilö

Tommi Kokko

Opiskelijaryhmät

  • KA54T19S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa mikrokontrollerien toiminnan syvällisesti. Opintojen aikana opiskelija perehtyy mikrokontrollerin muistin toimintaan, reaaliaikaisuuteen ja optimoidun koodin kirjoittamiseen muistirajoitteisille mikrokontrollereille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa soveltaa mikrokontrollerin dokumentaatiota osana ohjelmointia ja sovelluskehitystä.

Sisältö

tutustuminen pieneen prosessoriympäristöön
omat harjoitustyöt

Aika ja paikka

Etäopetus Adobe Connectilla
Laboratoriotyöpäivä Rovaniemellä laboratoriossa B149 ja B220 , lähiopetusta yksi lauantai

Oppimateriaalit

- Aineistoa moodle-työtilassa kurssikansiossa
Kolbanin tekemä sähköinen oppikirja verkossa ESP32 prosessorin käyttämiseen
Soft core prosessorin käyttö
- Webistä saatava materiaali, esim. https://www.intel.com/content/www/us/en/products/programmable/fpga.html
sisältö:

digitaalisen prosessorijärjestelmän suunnittelu , toteuttaminen , testaaminen , dokumentointi
poikkeustilanteet (exceptions) prosessoriympäristössä ( keskeytyspyynnöt HW interrupts , ohjelman poikkeukset SW traps )
virransäästöominaisuuksien käyttö ESP32 ssa ( sleep , deep-sleep )
Kurssissa käytetään etupäässä ESP32 prosessoria sekä antureita ja toimilaitteita

Opetusmenetelmät

- Lyhyehköt teoriajaksot Adobe Connectilla etänä
- Käytännön opettelu ESP32 prosessorilla , antureilla ja toimilaitteilla
- Prosessorin laitesuunnittelu käyttämällä ESP32 ta ja ohjelman suunnittelu c-kielellä
Arduino IDE kääntäjätyökalun käyttö
- Testaaminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei ole koetta eikä uusintakoetta

Sisällön jaksotus

tutustuminen pieneen ESP32 prosessoriympäristöön
tosiaikaisen ( real time computing ) prosessorijärjestelmän suunnittelu ja toteuttaminen
poikkeustilanteet prosessorissa
laitekeskeytyspyynnön toteuttaminen
vahtikoiran watchdog käyttö
sähköenergian säästöominaisuuksien käyttö ( ULP Coprocessor , Sleep , Deep sleep , virransäästö nukkumisominaisuuksilla )

omat harjoitustyöt

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tieto puuttuu

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

(laboratoriotyö ja sen raportti)
tekninen raportti pitää laatia omasta harjoitustyöstä sekä omasta oppimisesta
osallistuminen rakentavassa hengessä kurssille vaikuttaa arvosanaa nostavasti
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee sulautettujen järjestelmien oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee sulautettujen järjestelmien oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija tekee sulautettujen järjestelmien oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee sulautettujen järjestelmien oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee sulautettujen järjestelmien oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Hylätty (0)

Kurssin suorittaja ei osaa tehdä teknistä raporttia .

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.