Työelämän kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: Y9992COJ-19015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.11.2021 - 30.11.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.12.2021 - 28.02.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 65
- Opettajat
- Heli Väätäjä
- Tuulikki Keskitalo
- Maarit Tihinen
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Leena Viinamäki
- Vastuuopettaja
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Ryhmät
-
R31YH21SDigiajan palvelujohtaminen, syksy 2021
- Opintojakso
- Y9992COJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa alansa käsitteellistä tietoa ja osaamista työelämän kehittämisongelmien ratkaisussa. Hän tuntee ja osaa arvioida kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämisennäkökulmasta uusia ratkaisuja ja käytänteitä luoden sekä luotettavaa uutta tietoa tuottaen.
Hän tunnistaa ja osaa hyödyntää työelämän kehittämisen erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja. Opiskelija kykenee viestimään kehittämistehtävien tuloksista eri sidosryhmille.
Sisältö
- Työelämän tutkimuksellinenkehittäminen
- Osallistavat tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Työelämän kehittämisen rahoitusmahdollisuudet
- Viestintä työelämän kehittämistehtävissä.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus:
Hirsjärvi S. Remes P., & Sajavaara P. 2013. Tutki ja kirjoita. Hämeenlinna: Tammi.
Kananen J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.
Kankkunen P., & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro.
Kylmä J., & Juvakka , T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Nummenmaan, L. 2009. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
Ojasalo K. Moilanen, T., & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: SanomaPro.
Salonen K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Puheenvuoroja 72. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Toikko T., & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juva: Bookwell Oy.
Opintojakso sisältää myös itsenäistä tiedonhankintaa.
Opetusmenetelmät
Opiskelu tapahtuu itsenäisenä opiskeluna: Opintojaksoon kuuluu verkkoluentoja sekä yksilötehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä T1-T2
Osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa ja johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita. Kykenee käyttämään työelämän kehittämisen menetelmiä. Tietää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tuloksista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä H3-H4
Osaa itsenäisesti ja yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa ja johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita. Kykenee käyttämään monipuolisesti työelämän tutkiimuksellisia kehittämisen menetelmiä.Osaa hyödyntäätyöelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tuloksista selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä K5
Osaa johtaa itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita. Kykenee itsenäisesti, luovasti ja monipuolisesti johtamaa työelämän kehittämisen menetelmiä. Osaa arvioida työelämän kehittämisen rahoitusmahdollisuuksia ja viestiä vakuuttavasti työelämän kehittämisestä.
Esitietovaatimukset
NULL