Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö (15 op)
Toteutuksen tunnus: R702TL11OJ-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 01.08.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 16.10.2022
Laajuus
15 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Noora Majava
- Linnea Pekkarinen
- Tarja Pykäläinen
- Ritva Pinola
- Henna Uuksulainen
Vastuuhenkilö
Noora Majava
Opiskelijaryhmät
-
R72T19STerveydenhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä. Suunnittelet, toteutat ja arvioit lasta odottavan perheen, eri-ikäisen lapsen ja nuoren perheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan sekä vahvistamisen yhteistyössä perheiden kanssa. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja. Osaat käyttää terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä. Osaat tukea yhteistyössä eri kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja perheitä terveyden edistämisessä. Osaat toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa ja syvennät rokotusosaamistasi.
Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa. Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa. Osaat synnytyksen hoidon ja osaat toimia äkillisessä synnytyksessä.
Suunnittelet, toteutat ja arviot vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistat osallisuutta. Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä sekä tukea terveyttä edistäviin valintoihin.
Suunnittelet, toteutat ja arvioit kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin. Osaat arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa. Tiedät ja tunnistat ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta. Osaat selvittää koulun terveystiedon opetuksen sisällöt eri-ikäisille ja osallistua opetuksen yhteissuunnitteluun sekä toteutukseen. Osaat toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
- Lasta odottavan ja lapsivuodeaikaisen äidin ja perheen terveystarkastukset, seulontatutkimukset, terveysneuvonta ja ohjaus sekä isyyden tunnustaminen
- Raskauden riskitekijät ja niiden tunnistaminen sekä hoitoonohjaus, erityisen tuen ja seurannan tarve
- Varhainen vuorovaikutus ja tuki
- Imetysohjaus
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö
- Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
- Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
- Perheen voimavarojen tukeminen, vanhempien terveys ja hyvinvointi ja monikulttuurinen verkostotyö
- Varhainen avoin yhteistyö, huolen puheeksi ottaminen
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö
- Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
- Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen yhteistyö
- Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
Aika ja paikka
Syksy 2022 (8.8-16.10.2022)
OPintojakson infotallenne : https://lucit-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/nwilhelm_lapinamk_fi/EbwKuFQACrhBhpi8KjSlNcoBMgdfxOfwYGs1g1fi7c45gA?e=xC9ydC
Tarkempi toteutussuunnitelma: https://docs.google.com/document/d/1ZRGCtBjHsXzBgyiamoATQYkv6ajWx1cUhzQPw1whaVQ/edit?usp=sharing Huomioi, että opetuksesta puuttuu vielä imetysohjaukset, joten pieniä muutoksia voi tulla.
Opetusta on sekä verkossa että kampuksella simulaatiopäivien ja tenttien lisäksi.
Simulaatiopäivät kampuksella
ma 3.10.2022 8.15-16.00 Äitiysneuvolan simulaatiopäivä
ti 4.10.2022 8.15-16.00 Lastenneuvolan simulaatiopäivä
ke 12.10.2022 8.15-16.00 Koulu- ja opiskth:n simulaatiopäivä
Oppimateriaalit
Terveydenhoitajan osaaminen: Haarala, Honkanen, Mellin, Tervaskanto-Mäentausta2008. Edita
Lastenneuvolan käsikirja: https://www.thl.fi/fi/ https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja Toim. Mäki, Wikström, Hakulinen- Viitanen, Laatikainen : https://www.thl.fi/fi/
Juha Tapanainen | Naistentaudit ja synnytysoppi | Helsingin yliopisto
Vane -Psy vauvan neurologisen ja psyykkisen kehityksen arviointimenetelmä. Kirsi Mustonen. NMI. 2007.
Lapsen ensimmäinen vuosi. kehitys ei etene odotetusti –mitä tehdä? Salpa Pirjo , Autti-Rämö Ilona. Hygienia.
Muu e-aineisto ja materiaali kuvattu Moodle-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Itsenäiset tehtävät, luennot,työpajat,webinaarit, projektiluontoiset opinnot, tentit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Äitiysneuvolan tentti 8.9.2022
Lastenneuvolan tentti 14.9.2022
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tentti 13.10.2022
Uusintakerrat sovittaessa erikseen opettajan kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija osoittaa näytöllä sekä teoreettisen että käytännöllisen osaamisen.
Odottavan perheen teoreettinen osaaminen: kirjallinen/ suullinen tentti sekä odottavan perheen kanssa työskentelytaidot näyttönä.
Lastenneuvolatyön, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta työkokemuksen omaavalle kirjallinen/ suullinen tentti ja työskentelytaidot näyttönä.
Sisällön jaksotus
Lasta odottava perhe, äitiysneuvolatyö
Lastenneuvolatyö
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Osaat kartoittaa ja tunnistaa joitakin lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat tunnistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää joitakin terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat kuvata keinoja, joilla arvioidaan odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat keskeiset raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat kuvata keinoja, joilla ohjataan ja tuetaan asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat tunnistaa kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ammatinvalinnan kannalta tärkeimpiä terveydellisiä vaatimuksia sekä osaat kuvata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehityksen seurantaa tästä näkökulmasta.
Tunnistat terveysalan asiantuntijan roolin oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta.
Osaat toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja asiakaslähtöisesti ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää perustellusti ja soveltaen terveyden edistämisen työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden ja perheiden kanssa hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat perustellusti valita keinoja, joilla ohjaat ja tuet asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat perustellen arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ja tunnistat ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta.
Osaat aloitteellisesti toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta.