Digiajan sosiaalialan osallistavat käytännöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK049-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.11.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Opettaja
- Susanna Helavirta
- Leena Seppälä
Vastuuhenkilö
Leena Viinamäki
Opiskelijaryhmät
-
K71Y21SDigiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisen kehittämisen näkökulmasta. Opiskelija hallitsee keskeiset osallistavat ja valtaistavat tiedontuottamisen menetelmät digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen näkökulmasta.
Sisältö
Opiskelija hallitsee sosiaalialan kehittämisessä tarvittavia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa ja arvioida sosiaalialan työmenetelmien soveltuvuutta kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta digiajan sosiaalialan kehittämistyössä.
Aika ja paikka
17.-18.2.2022 (to-pe) klo 8.30-16.00
18.3.2022 (pe) klo 8.30-16.00
Oppimateriaalit
Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- ymmärtää sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
- tiedostaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- ymmärtää yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot alan kehittämisessä
- tiedostaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- huomioi sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
- huomioi yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- huomioi yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- hyödyntää yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- soveltaa ja kehittää onnistuneesti työtään sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien avulla
- reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet alan kehittämisessä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä alan kehittämisessä
- arvioi onnistuneesti työssään yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuuksia digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä T1: OPISKELIJA
✓ ymmärtää sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
✓ tiedostaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvin-vointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ ymmärtää yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot alan kehittämisessä
✓ tiedostaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien merkityksen digiajan hyvin-vointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.
Tyydyttävä T2: OPISKELIJA
✓ ymmärtää melko hyvin sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämis-mahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
✓ tiedostaa melko hyvin yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ ymmärtää melko hyvin yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot alan kehittämisessä
✓ tiedostaa melko hyvin yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.
Hyvä H3: OPISKELIJA
✓ huomioi sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
✓ huomioi yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvin-vointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ huomioi yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot hyvinvointipalvelu-järjestelmän kehittämisessä
✓ hyödyntää yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä merkityksen digiajan hyvinvointi-palveluiden kehittämisen lähtökohtana.
Hyvä H4:OPISKELIJA
✓ huomioi hyvin sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasois-ten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
✓ huomioi hyvin työssään yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ huomioi hyvin yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot hyvin-vointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ analysoi hyvin työssään yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmiä merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.
Kiitettävä K5: OPISKELIJA
✓ soveltaa ja kehittää onnistuneesti työtään sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien avulla
✓ reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet alan kehittämisessä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
✓ yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä alan kehittämisessä
✓ arvioi onnistuneesti työssään yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuuksia digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.