Siirry suoraan sisältöön

Digiajan sosiaalialan osallistavat käytännöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK049-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.11.2021 - 30.11.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen

Opettaja

  • Susanna Helavirta
  • Leena Seppälä

Vastuuhenkilö

Leena Viinamäki

Opiskelijaryhmät

  • K71Y21S
    Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisen kehittämisen näkökulmasta. Opiskelija hallitsee keskeiset osallistavat ja valtaistavat tiedontuottamisen menetelmät digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen näkökulmasta.

Sisältö

Opiskelija hallitsee sosiaalialan kehittämisessä tarvittavia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa ja arvioida sosiaalialan työmenetelmien soveltuvuutta kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta digiajan sosiaalialan kehittämistyössä.

Aika ja paikka

17.-18.2.2022 (to-pe) klo 8.30-16.00
18.3.2022 (pe) klo 8.30-16.00

Oppimateriaalit

Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:
- ymmärtää sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
- tiedostaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- ymmärtää yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot alan kehittämisessä
- tiedostaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija:
- huomioi sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
- huomioi yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- huomioi yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- hyödyntää yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- soveltaa ja kehittää onnistuneesti työtään sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien avulla
- reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet alan kehittämisessä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä alan kehittämisessä
- arvioi onnistuneesti työssään yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuuksia digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä T1: OPISKELIJA
✓ ymmärtää sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
✓ tiedostaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvin-vointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ ymmärtää yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot alan kehittämisessä
✓ tiedostaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien merkityksen digiajan hyvin-vointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Tyydyttävä T2: OPISKELIJA
✓ ymmärtää melko hyvin sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämis-mahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
✓ tiedostaa melko hyvin yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ ymmärtää melko hyvin yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot alan kehittämisessä
✓ tiedostaa melko hyvin yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Hyvä H3: OPISKELIJA
✓ huomioi sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
✓ huomioi yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvin-vointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ huomioi yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot hyvinvointipalvelu-järjestelmän kehittämisessä
✓ hyödyntää yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä merkityksen digiajan hyvinvointi-palveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Hyvä H4:OPISKELIJA
✓ huomioi hyvin sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasois-ten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalialan kehittämisessä
✓ huomioi hyvin työssään yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ huomioi hyvin yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien reunaehdot hyvin-vointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ analysoi hyvin työssään yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmiä merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Kiitettävä K5: OPISKELIJA
✓ soveltaa ja kehittää onnistuneesti työtään sosiaalialan relevanttien yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien avulla
✓ reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuudet alan kehittämisessä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
✓ yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisia osallistavia ja valtaistavia työmenetelmiä alan kehittämisessä
✓ arvioi onnistuneesti työssään yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoisten osallistavien ja valtaistavien työmenetelmien hyödyntämismahdollisuuksia digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.