Liiketoimintaosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: T31L115OJ-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 20.10.2022
Ajoitus
27.10.2022 - 09.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 55
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Katja Kankaanpää
Vastuuhenkilö
Katja Kankaanpää
Opiskelijaryhmät
-
TA31L22STradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettua opiskelija ymmärtää yrityksen ydinprosessit ja toimintakokonaisuuden. Tietää kannattavan ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan perusteet ja osaa valita sopivan yritysmuodon. Ymmärtää yrityksen toimintaan liittyviä keskeisiä tunnuslukuja. Ymmärtää liiketoiminnan eri rahoitusmuodot sekä liiketoiminnan riskejä.
Sisältö
* yrityksen liikeidea, liiketoimintamalli, toiminta-ajatus, visio, perustaminen,
yhtiömuoto, rahoitus, BMC
* yrityksen perusprosessit; asiakkaat, markkinointi, myynti, tuotteet/palvelut
organisaatio, riskit ja verkostot
* liiketoiminnan kannattavuuden peruselementit
Aika ja paikka
Oppitunnit itsenäisesti sekä ohjatusti erillisen aikataulutuksen sekä lukujärjestyksen mukaisesti Zoomissa.
Opinnon yhteinen aloitus ensimmäisellä verkkokerralla, jossa käydään läpi opinnon suorittaminen.
Oppimateriaalit
Luentoaineisto ja muu materiaali viedään Moodle-oppimisympäristöön.
Omaehtoisena painettuna ja painamattomana kirjallisuutena teokset koskien liiketoimintaosaamista ja käsiteltäviä aihealueita.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla itsenäiset oppitunnit muodostuvat teorialuennoista sekä niihin liittyvistä tehtävistä ja välitenteistä. Opinnon soveltava osaaminen osoitetaan liiketoimintasuunnitelman muodossa pienryhmissä. Lukujärjestyksen mukaiset tunnit koostuvat yhteisestä aloituksesta ja ohjaustunneista. Lisäksi varatut ohjaustunnit.
Luentoaineisto, muu materiaali sekä arvioitavat oppimistehtävät viedään Moodle-oppimisympäristöön. Opintojaksoon kuuluu itsenäinen työskentely sekä pienryhmien itsenäinen työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opinnon aihealueet ovat tuttuja aiempien opintojen tai työelämäkokemuksen perusteella riittää, kun palautat arvioitavat oppimistehtävät tai sovit erikseen osaamisen näytön ennen opinnon alkamista.
Sisällön jaksotus
Opinnon teorialuennot koskien keskeisiä aihealueita:
yrityksen liikeidea, liiketoimintamalli, toiminta-ajatus, visio, perustaminen, yhtiömuoto, rahoitus, yrityksen perusprosessit, asiakkaat, markkinointi, myynti, tuotteet/palvelut, organisaatio, riskit ja verkostot, liiketoiminnan talouden rakenne ja kannattavuuden peruselementit
Välitentit ja soveltavan tehtävän välipalautus sekä opponointi erillisen aikataulun mukaisesti Moodlessa. Soveltavan tehtävän loppupalautus sekä itse- ja vertaisarviointi opinnon lopussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tunnistat yrityksen ydinprosessin ja toimintakokonaisuuden. Teidät kannattavan ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja osaat valita sopivan yritysmuodon. Tunnistat yrityksen toimintaan liittyviä keskeisiä tunnuslukuja. Tunnistat liiketoiminnan eri rahoitusmuoja sekä liiketoiminnan riskejä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Teidät yrityksen ydinprosessin ja toimintakokonaisuuden. Teidät ja osaat kuvata kannattavan ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja osaat valita sopivan yritysmuodon. Tiedät yrityksen toimintaan liittyviä keskeisiä tunnuslukuja. Tiedät ja osaat kuvata liiketoiminnan eri rahoitusmuoja sekä liiketoiminnan riskejä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat kuvata analysoiden yrityksen ydinprosessin ja toimintakokonaisuuden. Osaat kuvata erinomaisella tasolla kannattavan ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja osaat valita sopivan yritysmuodon. Osaat esittää analyyttisesti yrityksen toimintaan liittyviä keskeisiä tunnuslukuja. Tiedät ja osaat kuvata kattavasti liiketoiminnan eri rahoitusmuotoja sekä liiketoiminnan riskejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toteutuksen arvioitavat tehtävät, arviointimenetelmät ja -perusteet löytyvät toteutuksen Moodle-oppimisympäristöstä.