Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: T31L120OJ-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 26.01.2022

Ajoitus

02.02.2022 - 17.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Liiketalouden koulutus, Tornio

Opettaja

  • Minttu Merivirta

Vastuuhenkilö

Minttu Merivirta

Opiskelijaryhmät

  • TA31L22K
    Tradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2022

Tavoitteet

Osaat laatia sisällöltään, kieleltään ja ulkoasultaan opiskeluun ja alaan liittyvät kirjoitustehtävät korkeakoulun edellyttämällä tavalla. Ymmärrät viestintätaitojen merkityksen oman alasi asiantuntijatehtävissä. Osaat huomioida viestinnässä vastaanottajaryhmät. Osaat hyödyntää viestinnässä monipuolisesti suullisen ja kirjallisen sekä digitaalisen viestinnän keinoja. Osaat viestiä asiantuntijana ammattimaisesti, jäsentyneesti ja vakuuttavasti monipuoliseen lähdetietoon perustuen. Osaat hyödyntää relevantteja tiedonlähteitä ja käyttää niitä ohjeistuksen mukaisesti oppimistehtävissä.

Sisältö

* tietolähteiden hyödyntäminen ja lähdepohjaisen asiatekstin tuottaminen
* asiantuntijaviestinä
* viestintävälineiden käyttö monipuolista
* tietolähteiden hyödyntäminen
* oppimistehtävien tuottaminen ohjeiden mukaisesti

Aika ja paikka

Toteutus verkko-opintoina Adobe Connect -verkkoluokassa ja Moodle-oppimisympäristössä 2.2. - 10.4.2022. Moodle aukeaa viikko ennen opintojakson alkamispäivämäärää.

Oppimateriaalit

Luennot, luentomateriaalit ja muu sähköinen opiskelumateriaali, joka löytyy toteutuksen Moodle-oppimisympäristöstä.

Opetusmenetelmät

AC-istunnot päiväaikaan klo 9 - 15. Tarkemmat ajankohdat ks. lukujärjestys.
Itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksessa ei järjestetä tenttejä.

Sisällön jaksotus

Toteutus ajoittuu viikoille 5 - 14 seuraavasti (suuntaa antava aikataulutus):
* Kirjallinen asiantuntijaviestintä ja tiedonhankinta: viikot 5 - 10
* Liikekirjeenvaihto: viikot 9 - 12
* Suullinen asiantuntijaviestintä: viikot 9 - 13
* Asiantuntijaviestinnän eri osa-alueet: viikot 5 - 14

Tarkempi sisällön jaksotus löytyy Moodle-työtilasta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Kirjallisen ja suullisen asiantuntijaviestinnän oppimistehtävät. Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.

Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti ymmärrettävästi ja käyttää annettuja ohjeita ja malleja. Tunnet viestintätilanteiden ja tavoitteiden merkityksen viestinnälle. Osaat toimia osallistujana vuorovaikutustilanteissa. Oman alan asiakirjojen tuottamisessa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikohde: Kirjallisen ja suullisen asiantuntijaviestinnän oppimistehtävät. Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.

Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti selkeästi ja alan käytänteiden mukaisesti ja osaat valita viestinnän keinot tilanteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Osaat toimia vuorovaikutustilanteissa vastuullisesti ja edistää viestinnän onnistumista. Osaat tuottaa oman alasi asiakirjoja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikohde: Kirjallisen ja suullisen asiantuntijaviestinnän oppimistehtävät. Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.

Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti erittäin selkeästi ja asiantuntevasti, käytät monipuolisesti erilaisia viestinnän keinoja ja osaat ottaa niiden valinnoissa erittäin hyvin huomioon tilanteen ja tavoitteen. Osaat toimia vuorovaikutustilanteissa eri rooleissa rakentavasti ja aktivoivasti. Osaat tuottaa laadukkaita oman alasi asiakirjoja itsenäisellä otteella ja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutuksen tarkempi arviointisuunnitelma löytyy Moodle-oppimisympäristöstä.

Toteutus koostuu oppimistehtävistä, jotka arvioidaan joko asteikolla 1 - 5 tai hyväksytty/täydennettävä.