Tradition tuntemus ja nykytaide (5 op)
Toteutuksen tunnus: T26K113OJ-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 06.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuvataiteilijakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Henri Hagman
Vastuuhenkilö
Henri Hagman
Opiskelijaryhmät
-
T26K22SKuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022
Tavoitteet
Tunnet länsimaisen kuvataiteen jatkumon ja nykytaiteen ilmiöitä, osaat sijoittaa oman tekemisesi tähän jatkumoon.
Tunnet valokuvauksen historiaa ja teknistä kehitystä, sekä suomalaisen valokuvataiteen päävaiheet, myös suhteessa taidehistoriaan, ja osaat sijoittaa itsesi tai projektisi tähän jatkumoon.
Sisältö
Länsimaisen kuvataiteen historia ja nykytaiteen ilmiöitä.
Valokuvauksen historia ja suomalaisen valokuvataiteen päävaiheet
Kuvallinen ossamine ja taide-esineen valmistus toteutuvat tässä opintojaksossa.
Oppimateriaalit
Toteutuksen tarkemmat tiedot on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä.
Valokuvauksen historian ja nykytilan tuntemukseen ja jäsentämiseen liittyvät infograafit löytyvät vetäjän nimellä Pinterestistä. Näihin liittyvä kirjallisuus esitellään opintojaksolla, tai on itsenisesti hankittavissa infograafien pohjalta.
Opetusmenetelmät
Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.
Valokuvauksen historian ja nykytilan osaamisen osuus on pääosin luento-opetusta ja sitä tukevaan materiaaliin tutustumista. Tämä tieto tuodaan esiin digitaalisen valokuvauksen ja kuvankäsittelyn toteutusosan portfolion esittelyssä ja itsearvioinnissa sekä vertaisarvioinnissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: valokuvan historia: Valokuvaportfolioon tehty taiteilijaesittely ja projektiesittely
Länsimaisen kuvataiteen jatkumon ymmärtäminen: Tunnet länsimaisen kuvataiteen jatkumon
Nykytaiteen ilmiöt ja yhteikunnallinen merkitys: Tunnistat nykytaiteen ilmiöitä
Taitelijaesittelystä käy nykypäivän tradition mukaisella tavalla ilmi perustiedot portfolion tekijästä, projekti on esitelty niin, että esittelyn ja kuvien välille syntyy dialogi, joka voi johtaa oivalluksiin yleisössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Länsimaisen kuvataiteen jatkumon ymmärtäminen: Tiedät länsimaisen kuvataiteen jatkumon ja sen
merkityksen.
Nykytaiteen ilmiöt ja yhteiskunnallinen merkitys: Tunnistat nykytaiteen ilmiöitä ja osaat hyödyntää
niitä omassa tekemisessäsi.
Taiteilija on osannut avata suhdettaan projektiin ja omia motiivejaan sen tekoon perustietojen lisäksi, projekti on osattu sijoittaa valokuvataiteen jatkumoon, ja sen esittely voi synnyttää oivalluksia yleisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Länsimaisen kuvataiteen jatkumon ymmärtäminen: Tiedät länsimaisen kuvataiteen jatkumon ja
osaat suhteuttaa oman tekemisesi siihen.
Nykytaiteen ilmiöt ja yhteiskunnallinen merkitys:
Tunnistat nykytaiteen ilmiöitä ja osaat hyödyntää niitä omassa tekemisessäsi
Taiteilija on löytänyt henkilökohtaisen syyn projektin kokoiseen havainnointiin, osaa eritellä sitä ja itseään taiteilijana ja havainnon tekijänä, hän osaa avata tekniikan ja projektin sisällön välistä suhdetta ja sijoittaa projektinsa valokuvataiteen jatkumoon sekä yhteiskuntaan niin että yleisön oivalluksille ja tulkinnoille on mahdollisuus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.