Siirry suoraan sisältöön

Kuvataiteilijan tulonmuodostus (5 op)

Toteutuksen tunnus: T26K125OJ-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Tutkinto-ohjelma

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Panu Pohjola

Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät

  • T26K21S
    Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Tunnet suomalaisen taidekentän nykytilan, taiteen rahoitusjärjestelmän, taiteilijan työnkuvan ja tulonlähteet ja osaat tältä pohjalta luoda oman tulonmuodostussuunnitelmasi.
Tunnet taitelijan tulonmuodostukseen liittyvän vero-, eläke- ja muun säännöstön ja osaat ottaa ne huomioon tulonmuodostussuunnitelmassasi. Osaat tehdä apuraha-anomuksen.
Osaat kustannuslaskentaan ja tekijänoikeuksiin perustuvan teostesi ja palvelujesi hinnoittelun.

Sisältö

Tutustut suomalaisen taidekentän nykytilaan, taiteen rahoitusjärjestelmään, taiteilijan työnkuvaan ja tulonlähteisiin ja tältä pohjalta luot oman tulonmuodostussuunnitelmasi.
Tutustut taitelijan tulonmuodostukseen liittyvään vero-, eläke- ja muun säännöstöön ja huomioit tulonmuodostussuunnitelmassasi. Teet apuraha-anomuksen.
Teet kustannuslaskentaan ja tekijänoikeuksiin perustuvan teostesi ja palvelujesi hinnoittelun.

Työelämässä toimiminen ja Yrittäjämäisen toiminnan ja työllistymiseen liittyvä osaaminen kuuluu osana tätä opintojaksoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Tulonmuodostussuunnitelma, oppimistehtävät
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja tulonmuodostusuunnitelmasta.

Tulonmuodostussuunnitelma ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Tulonmuodostussuunnitelmassa ja oppimistehtävissä on hahmotettu kuvataiteen alan tärkeimmät tulonmuodostuskanavat ja pystytty suunnittelemaan omaa toimintaa niin, että pääasiallinen tulo olisi mahdollista saada kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen alalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tulonmuodostussuunnitelma ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Tulonmuodostussuunnitelmassa ja oppimistehtävissä on hahmotettu kuvataiteen alan tärkeimmät tulonmuodostuskanavat ja pystytty suunnittelemaan omaa toimintaa niin, että pääasiallinen tulo olisi mahdollista saada kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen alalta.

Oppimistehtäviin on paneuduttu niin, että tulonmuodostussuunnitelma on ollut mahdollista tehdä toteuttamiskelpoisena ja selvänä jatkumona oppimistehtäville. Opiskelija on hahmottanut itsensä kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen kentälle ja tunnistaa vaatimukset, joita tästä seuraa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tulonmuodostussuunnitelma ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Tulonmuodostussuunnitelmassa ja oppimistehtävissä on hahmotettu kuvataiteen alan tärkeimmät tulonmuodostuskanavat ja pystytty suunnittelemaan omaa toimintaa niin, että pääasiallinen tulo olisi mahdollista saada kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen alalta.

Oppimistehtäviin on paneuduttu niin, että tulonmuodostussuunnitelma on ollut mahdollista tehdä toteuttamiskelpoisena ja selvänä jatkumona oppimistehtäville. Opiskelija on hahmottanut itsensä kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen kentälle ja tunnistaa vaatimukset, joita tästä seuraa.

Tulonmuodostussuunnitelmassa ja oppimistehtävissä on pystytty oivaltavaan tai tuoreeseen ajatteluun suhteessa kuvataiteilijan tulonmuodostukseen pysytellen kuitenkin kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen kentässä.