Siirry suoraan sisältöön

Urheilufysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: R705FL31OJ-19004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 20.11.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 48

Tutkinto-ohjelma

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Tero Nikkarinen
  • Sari Kilpeläinen
  • Johanna Husa-Russell

Vastuuhenkilö

Mika Rahkola

Opiskelijaryhmät

  • R75F20S
    Fysioterapeuttikoulutus (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020

Tavoitteet

Syvennät tietojasi ja osaamistasi urheilun, vammaisurheilun ja -liikunnan, urheilufysioterapian sekä terveysliikunnan alueilla.
Osaat urheilijoiden ja terveysliikkujien terapiatarpeen kriittisen arvioinnin, ennaltaehkäisevässä toiminnassa sekä asiakkaan toiminta-, liikunta- ja kilpailukyvyn ylläpitämisessä ja edistämisessä huomioiden valinnoissa näyttöön perustuvan tiedon.
Osaat toteuttaa korvaavaa harjoittelua ja hyödyntää toteutuksessa erilaisia manuaalisia perustekniikoita

Sisältö

Teema 1: Taustaa fysioterapialle urheilun ja liikunnan parissa
Liikkujan terveys
Toimiminen urheilussa fysioterapeuttina

Teema 2. Urheilufysioterapian menetelmiä
Urheiluvammojen ennaltaehkäisy
Urheiluvammojen fysioterapiaa
Kova teippaus
Kinesioteippaus
Dynaaminen teippaus
Esimerkkejä fascia-käsittelyistä

Aika ja paikka

Opetus toteutuu viikkojen 32-46 välillä oppilaitoksen luentotiloissa, verkossa ja työpajoissa.

Oppimateriaalit

Teippaus:
Asmussen & Montag, 2001. Teippaus. Kirjassa Lihashuolto; Hieronta kuntosaliharjoittelu, teippaus ja venyttely.
Teippaa Taiten, 1997. Pehkonen, Nuoramo ym.
Taping Techniques. Principles & Practise. 2004. MacDonald.

Urheiluvammat, urheilufysioterapia, kinesioteippaus:
Pasanen, Haapasalo, Halen & Parkkari. 2021. Urheiluvammojen ehkäisy, hoito ja kuntoutus.
Walker ym. 2014. Urheiluvammat – ennaltaehkäisy, hoito, kuntoutus ja kinesioteippaus.
Norris ym. 2011. Managing Sport Injuries. A guide for students and clinicians.
Seidenberg & Beutler 2008. The Sports Medicine Resource Manual.


Fasciat:
Frederick & Frederick, 2015. Fascial Stretch Therapy – lihaskalvojen venytysterapia.
Earls & Myers,2013. Faskia vapaaksi – keho tasapainoon.


Kirjallisuus (+artikkelit) täydentyy opintojakson aikana eri opettajien opintojakson osien kohdalta.

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, työpajatyöskentely, kenttäharjoittelu

Työpajatyöskentelyssä 100 %:n läsnäolovelvollisuus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutus tapahtuu osin aidoissa työelämäympäristössä yhteistyössä Urheilufysioterapiaa toteuttavien sidosryhmien kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Urheilufysioterapian käytännön tentti x.11.2022; I uusinta x.11.2022; II uusinta helmikuuu 2023.
Teoriaosuuden tentti x.11.2022; I uusinta x.11.2022; II uusinta helmikuu 2023.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1
Osaat tunnistaa ja määritellä urheilun, vammaisurheilun ja -liikunnan, urheilufysioterapian ja terveysliikunnan peruskäsitteistön ja ilmiön ja ohjatusti toteuttaa em. asiakasryhmille toimintaa.
Osaat ohjatusti arvioida urheilijan ja terveysliikkujan terapiatarvetta ennaltaehkäisevässä, liikunta- ja kilpailukyvyn korjaavassa ja ylläpitävässä sekä edistävässä toiminnassa näyttöön perustuvaan tietoon peilaten.
Osaat ohjattuna toteuttaa korvaavaa harjoittelua ja hyödyntää toteutuksessa jotain manuaalisia perustekniikoita
T2
Osaat jäsentää urheilun, vammaisurheilun /-liikunnan, urheilufysioterapian ja terveysliikunnan peruskäsitteistön/ ilmiön ja toteuttaa osin itsenäisesti em. asiakasryhmille toimintaa.
Osaat osin itsenäisesti arvioida urheilijan ja terveysliikkujan terapiatarvetta ennaltaehkäisevässä, liikunta- ja kilpailukyvyn korjaavassa ja ylläpitävässä sekä edistävässä toiminnassa näyttöön perustuvaan tietoon peilaten.
Osaat osin itsenäisesti toteuttaa korvaavaa harjoittelua ja hyödyntää toteutuksessa manuaalisia perustekniikoita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3
Osaat itsenäisesti ja jäsentyneesti selittää urheilun, vammaisurheilun ja -liikunnan, urheilufysioterapian ja terveysliikunnan peruskäsitteistön ja ilmiön ja itsenäisesti toteuttaa em. asiakasryhmille toimintaa.
Osaat arvioida pääosin itsenäisesti ja perustellusti urheilijan ja terveysliikkujan terapiatarvetta ennaltaehkäisevässä, liikunta- ja kilpailukyvyn korjaavassa ja ylläpitävässä sekä edistävässä toiminnassa näyttöön perustuvaan tietoon peilaten.
Osaat itsenäisesti toteuttaa korvaavaa harjoittelua ja hyödyntää toteutuksessa erilaisia manuaalisia perustekniikoita
H4
Osaat laaja-alaisesti selittää urheilun, vammaisurheilun ja -liikunnan, urheilufysioterapian ja terveysliikunnan peruskäsitteistöön liittyviä ilmiöitä ja toteuttaa kokonaisvaltaisesti em. asiakasryhmille toimintaa.
Osaat arvioida ja osin myös soveltaa johdonmukaisesti keräämääsi tietoa urheilijan ja terveysliikkujan terapiatarvetta ennaltaehkäisyä, liikunta- ja kilpailukyvyn korjausta ja ylläpitoa sekä edistämistä miettien ja näyttöön perustuvaan tietoon peilaten.
Osaat laaja-alaisesti toteuttaa korvaavaa harjoittelua ja hyödyntää toteutuksessa perustekniikoiden lisäksi jo jotain edistyneempää manuaalista tekniikkaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat etsiä, vertailla ja analysoida urheilun, vammaisurheilun ja -liikunnan, urheilufysioterapian ja terveysliikunnan peruskäsitteistöön liittyviä ilmiöitä ja toteuttaa monipuolisesti ja oivaltavasti em. asiakasryhmille toimintaa.
Osaat tutkia ja soveltaa arvioimaasi tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti urheilijan ja terveysliikkujan terapiatarvetta ennaltaehkäisyä, liikunta- ja kilpailukyvyn korjausta ja ylläpitoa sekä edistämistä miettien ja näyttöön perustuvaan tietoon peilaten.
Osaat monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa toteuttamaasi korvaavaa harjoittelua ja hyödyntää toteutuksessa monipuolisesti erilaisia manuaalisia tekniikoita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hylätty –K5 tiedollisten osioiden suhteen (kirjallinen tentti) ja hyväksytty –hylätty taidollisten osioiden suhteen. Aktiivinen läsnäolo taidollisten osioiden opetuksessa (100%).