Siirry suoraan sisältöön

Mediataiteen toteutus (15 op)

Toteutuksen tunnus: T26K55OJ-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

07.02.2022 - 22.05.2022

Laajuus

15 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Jari Penttinen
  • Panu Pohjola
  • Eija Rajalin

Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät

  • T26K20S
    Kuvataiteilijakoulutus (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020

Tavoitteet

Osaat toteuttaa mediataideteoksen. Osaat rakentaa teoksen ja tehdä sen näkyväksi videon, äänen ja animaation keinoin. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja tehdä itsenäisesti tai ryhmässä liikkuvaa kuvaa sisältävän teoksen. Osaat rakentaa tarinan ja tehdä sen näkyväksi videon, äänen ja animaation keinoin. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja toteuttaa itsenäisesti tai ryhmässä liikkuvaa kuvaa sisältävän teoksen.

Sisältö

Toteutuksen tarkemmat tiedot on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä

Oppimateriaalit

Bacon, Henry. Audiovisuaalisen Kerronnan Teoria. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2000.
Aaltonen, Jouko. Käsikirjoittajan Työkalupakki: Miten Teen Video-ohjelman Käsikirjoituksen. Helsinki: Painatuskeskus, 1993.
Rush, Michael. Video Art. London: Thames & Hudson, 2003.
Paik, Nam June, Sari Hilska, and Lars Saari. Nam June Paik. [Turku]: [Ars nova], 1995.
Eerikäinen, Hannu. Suomalaista Videotaidetta. Turku: Täydennyskoulutuskeskus, Turun yliopisto : Tampereen yliopisto, Täydennyskoulutuskeskus, 1996.
Bismarck, Beatrice von. Bruce Nauman: Der Wahre Künstler = the True Artist. Ostfildern-Ruit: Cantz Verlag, 1998.
Aumont, Jacques, et al. Elokuvan Estetiikka. Helsinki: Edita, 1996.
www.adobe.com - sivusto, ohjelmistojen oppaat

Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.
Osaat toteuttaa mediataideteoksen. Osaat rakentaa teoksen ja tehdä sen näkyväksi installaatioin, videon, äänen ja animaation keinoin. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja tehdä itsenäisesti tai ryhmässä liikkuvaa kuvaa sisältävän teoksen tai installaation. Osaat rakentaa tarinan ja tehdä sen näkyväksi mediataiteen, videon, äänen ja animaation keinoin. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja toteuttaa itsenäisesti tai ryhmässä liikkuvaa kuvaa sisältävän teoksen tai installaation.
Kokeellisen elokuvan ja vidoetaiteen osuudessa tutustumme niiden historiaan, suunnittelemme omat teoksen ja toteutamme sen.
Animaatio-osuudessa tutustutaan animaatioin historiaan ja keinoihin sekä toteutetaan Sisällöntuotanto opintojakson käsikirjoitus 2D-animaatioksi.
Voit toteuttaa myös mediataideteoksen esim. installaation.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta toteutuksesta:
26K55OJ-3001-1 Kokeelllinen elokuva- ja videotaide 5 op
T26K55OJ-3001-2 Animaation perusteet 10 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvioinnin kohteet
Tyydyttävä

Ajan ja interaktiivisuuden hallinta:
Osaat animoida liikkeen. Tunnet digitaalisen animoinnin peruskäsitteet.
Tiedät miten video tehdään.
Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja projektin erivaiheissa ja saatat työsi valmiiksi

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvioinnin kohteet
Hyvä

Ajan ja interaktiivisuuden hallinta:
Osaat animoida jatkuvan liikkeen digitaalisesti animoitavalle kohteelle.
Osaat tehdä videon, kuvata, äänittää ja editoida.
Osaat käyttää sisältösuunnittelun keinoja projektin erivaiheissa ja hallitset ajankäyttöäsi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvioinnin kohteet
Kiitettävä

Ajan ja interaktiivisuuden hallinta:
Osaat animoida digitaalisesti liikeelle jatkumon ja muutoksen. Osaat rakentaa persoonallisuuden animoitavalle kohteelle.
Osaat tehdä videon, kuvata, äänittää ja editoida sekä uskallat kokeilla erilaisia leikkauksia.
Osaat suunnitella ja käyttää sisältösuunnittelua projektin erivaiheissa sekä suunnittelet ja hallitset ajankäyttöäsi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Osaat toteuttaa mediataideteoksen. Osaat rakentaa teoksen ja tehdä sen näkyväksi videon, äänen ja animaation keinoin. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja tehdä itsenäisesti tai ryhmässä liikkuvaa kuvaa sisältävän teoksen. Osaat rakentaa tarinan ja tehdä sen näkyväksi videon, äänen ja animaation keinoin. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja toteuttaa itsenäisesti tai ryhmässä liikkuvaa kuvaa sisältävän teoksen.
1 - Osaat animoida liikkeen perustasolla. Tunnet digitaalisen animoinnin peruskäsitteet. Tunnet videotuotannon perusteita. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja projektin erivaiheissa ja saatat työsi valmiiksi.
3 - Osaat animoida useita liikkeitä digitaalisesti animoitavalle kohteelle. Osaat tehdä videon, kuvata, äänittää ja editoida.
5 - Osaat animoida digitaalisesti liikkeelle jatkumon ja muutoksen. Osaat luoda animaatiolla persoonallisuuden animoitavalle kohteelle. Osaat tehdä videon, kuvata, äänittää ja editoida sekä uskallat kokeilla erilaisia leikkauksia ja kuvakerrontaa. Osaat käyttää sisältösuunnittelua projektin erivaiheissa hallita ajankäyttöäsi.