Taiteellinen, tieteellinen ja tuotannollinen kehittämistyö (20 op)
Toteutuksen tunnus: T26K25OJ-19003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 28.05.2022
Laajuus
20 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Kuvataiteilijakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Minttu Merivirta
- Panu Pohjola
- Eija Rajalin
- Anitra Arkko
Vastuuhenkilö
Eija Rajalin
Opiskelijaryhmät
-
T26K19SKuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2019
Tavoitteet
Osaat suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän.
Opintojakso sisältää suomenkielen ja viestinnän osion, raportointi
Sisältö
Toteutuksen tarkemmat tiedot on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä
Oppimateriaalit
Kirjallisuus on opintojakson Moodle-alustalla
Opetusmenetelmät
Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.
Toteutuksen tarkemmat tiedot ja aikataulut on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä.
Opintojakso sisältää kuvatateilijan ammatillisen viestinnän opintoja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttö.
Lisätietoja opiskelijoille
Panu Pohjolan osuus alkaa käänteisen aikataulutuksen menetelmään syventymällä. Tämä aikataulu, sen eri päivitykset, päivitykseen johtavat syyt ja niiden vaikutuksen analyysi sekä pohdinta omasta työtavasta tämän ja taloudellisten realiteettien valossa, ovat toinen arviointikohta, jota Panu Pohjola tarkastelee. Hyödynnät Kokeelliset digitaaliset kuvaratkaisut kurssin tuotoksia tässä aikataulussa.
Toinen kohta on dokumentointi. Opettelemme matkapuhelimella tehtävän projektin dokumentoinnin ja tarkastelemme myös muita mahdollisuuksia ja tapoja olla dialogissa itsensä ja työryhmän sekä ympäristönsä kanssa. Raportti jossa dokumentit ja työn vaiheet ja, edelliseen liittyen, pohdinta omasta työtavasta, on esitetty, on toinen arviointikohta, jota Panu Pohjola tarkastelee. Dokumentoinnin tuotoksia hyödynnetään tuotteistaminen, brändäys ja markkinointi kurssin ( T26K26 ) suorittamisessa.
Tarkastelussa otetaan huomioon suorituksen teko ajallaan, selkeys, kattavuus, hyödynnettävyys ja pohdinnan taso. Pohdinnan on tarkoitus ensinnäkin tehdä itsellesi selväksi miten ja missä ajassa pystyt suoriutumaan asiantuntijatason tehtävistä itsenäisesti. Toiseksi sen tarkoitus on viilata työtapasi mahdollisimman hyvin sinua ja projektia hyödyttäväksi. Kolmanneksi pohdinnan olisi hyvä myös nostaa projektin tasoa ja pohdinnassa voisit avata miten tämä tapahtui ja miten onnistuit? Arvosana on vain yksi osa kokonaisarviota, muut kollegat antavat oman arviointinsa ja näiden keskiarvo muodostaa arvosanan.
Panu Pohjola käy läpi myös filmille kuvaamisen prosessin. Tämä ei ole pakollinen osuus, jos projektisi aikataulutukseen se ei sovi. Päivät ja niiden sisältö on moodlessa. Huomio skannaus, sitä voi hyödyntää myös muussa kuin valokuvien digitoinnissa.
Printtaus on kaikille yhteinen, syvennytään siihen niin, että pystyt tuomaan itse digitaalisia töitäsi analogiseen maailmaan tai toimimaan alan yritysten kanssa yhteisellä kielellä. Voimme tarvittaessa printata projektisi osia testinä tai sen vaatimusten mukaan. Osaamistasi arvioidaan kuvan säätämisen printtauskuntoon ja CMYK muunnoksen prosessin ymmärtämisen suhteen asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Jari Penttinen - Digitalisaation trendit ja nousevat teknologiat osiossa tutustut uusiin tapoihin tuottaa ja levittää digitaalista taidetta (esim. AR- ja VR- maalaukseen ja veistoon). Käytössäsi on myös Eye Tracking teknologia, jos/kun haluat analysoida teoksesi tarkastelua katseen seurannan avustuksella). Käymme läpi olemassa olevia digitaalisen taiteen kaupallisia verkkolevitysalustoja, jotka on rakennettu tekijänoikeudet huomioiden digitaalisten teosten levittämiseen ja taideteosten oikeuksien jakamiseen tietoverkoissa (yritykset, julkiset kohteet, galleriat, yksityishenkilöt jne.).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Osaat suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän. Sekä raportoida sen Lapin ammattikorkekoulun tavoitteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön. Sekä raportoida sen Lapin ammattikorkekoulun tavoitteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tyydyttävä
Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön. Uskallat kokeilla uusia ratkaisuja käyttötarkoitukseen. Sekä raportoida sen Lapin ammattikorkekoulun tavoitteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.
1) Osaat suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän. Tunnet tieteellisiä menetelmiä ja tiedät miten niitä voi käyttää taiteellisessa työskentelyssä. Tunnet kehittämistoiminnassa käytettäviä taiteen tutkimustuloksia.
3) Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön.Osaat käyttää tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä. Osaat hyödyntää kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
5) Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön. Uskallat kokeilla uusia ratkaisuja käyttötarkoitukseen. Osaat käyttää ja soveltaa tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä.Osaat käyttää ja soveltaa kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
The Common European Framework of Reference for Languages will be applied for evaluation of English language:
https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/table-1-cefr-3.3-common-reference-levels-global-scale
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä
Hyvä
Kiitettävä
Osaat suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän.
Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön.
Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön. Uskallat kokeilla uusia ratkaisuja käyttötarkoitukseen.