Siirry suoraan sisältöön

Svenska för hälso- och sjukvården (5 op)

Toteutuksen tunnus: R702HL61-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2021 - 15.01.2022

Ajoitus

14.01.2022 - 29.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 70

Tutkinto-ohjelma

  • Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi

Opettaja

  • Pia Rajaniemi

Vastuuhenkilö

Marika Kunnari

Ajoitusryhmät

  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • RA72H22K
    Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022

Koulutusryhmat

  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Saavutat ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alasi työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Kykenet itsenäiseen ja vuorovaikutukselliseen viestintään ruotsiksi. Osaat kertoa ruotsiksi itsestäsi ja opiskelustasi. Osaat kertoa sairaanhoitajan ammatista ja työtehtävistä sekä osaat kommunikoida erilaisissa hoitotyön viestintätilanteissa ruotsiksi.

Sisältö

- Vuorovaikutus: haastattelutilanteet, puhelinkeskustelu, kommunikointi asiakkaan/potilaan sekä hänen omaistensa kanssa; erilaiset kulttuuritaustat
- Raportointi asiakkaan/potilaan tilasta
- Työnhaku
- Ruotsinkieliset sosiaali- ja terveysalan artikkelit: kulttuuri ja vuorovaikutus.

Aika ja paikka

Opetus ja ohjaus tapahtuu AdobeConnectissa, paitsi 16.3. opetus koululla kolmena ryhmänä.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa. Oheismateriaalina voi käyttää Flexvård Svenska för högskolor sekä Jag är här för dig, Selkokielinen suomi-ruotsi-sanasto hoitotyöhön, jonka voi tilata osoitteesta www.folktinget.fi ja/tai Reflex Uppdatera din svenska -oppikirjaa + sanakirjoja.

Opetusmenetelmät

Opetusta ja ohjausta. Paritöitä oppitunneilla ja itsenäistä opiskelua mm. kotitehtävät sekä palautettavat tehtävät sekä kotipesätyöskentelyä perjantaina 11.3. klo 9.00 - 15.00. Mitä pidempi aika on ruotsin opinnoista tai et ole suorittanut lukio-opintoja ruotsin kielestä, sitä enemmän suositellaan osallistumaan oppitunneille. Kaksi kertaa ruotsin aktivointia niille, jotka sitä tarvitsevat mm. verbit ja päälauseen sanajärjestys eli miten kirjoitetaan järkeviä päälauseita.
VALITSE HARJOITUSRYHMÄ 1 TAI 2 ILMOITTAUTUESSASI!

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullinen näyttö opintojakson lopulla AC:ssa ja kirjallinen tentti sovitaan yhdessä ensimmäisellä kerralla. Kirjallisen tentin uusinta Examissa tai sovitaan ryhmän kanssa yhdessä uusintapäivä niin kirjalliselle kuin suullisellekin näytölle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija, joka kokee omaavansa B1 tason ruotsi taidon ja hallitsee hoitoalalla tarvittavan sanaston, voi antaa suullisen ja kirjallisen näytön opettajalle. Suullinen näyttö esimerkiksi jokin esitys sekä haastattelu ja kirjallinen näyttö valvotuissa olosuhteissa tehty kirjallinen tentti (ei Moodle-tentti). Katso B1 tason kriteerit: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=443055c4-afed-4d5c-b12a-b53ef82a2f42

Lisätietoja opiskelijoille

Aloitusinfo perjantaina 14.1.22 klo 12.30 – 13.00.
Kannattaa aktivoida omaa ruotsin kielitaitoaan ennen opintojakson alkua mm. "kaivamalla" vanhat ruotsin oppikirjat (lukion oppikirjat tai mm. lähihoitajille tarkoitettu oppikirja esim. Livets puls!) esille ja kertaamalla sanastoa ja kielioppia. Voit katsoa myös pohjoismaalaisia elokuvia ja sarjoja TV:sta, Yle Areenasta ja muutenkin netistä. Lue iltapäivälehtiä kuten Expressen ja Aftonbladet netistä. Puhu ruotsia perheesi tai kavereidesi kanssa! Puhumalla oppii!
Muista oma asenteesi on se tärkein! Ruotsin kieli on oikeasti melko helppo ja kiva kieli!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Selviydyt ruotsin kielellä tavallisimmissa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja haet tietoa helppolukuisista lähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Käytät ruotsin kieltä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Saavutat ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alasi työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opintojakso arvioidaan 0-5, suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen (T/H). Opettaja kertoo opintojakson alussa tarkemmat arviointikriteerit.

Arviointikriteerit:
Tyydyttävä 1-2:
Osaat viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Osaat tavallisimman yleiskielen ja omaan alaasi liittyvän perussanaston sekä osaat ilmaista itseäsi eri tilanteissa ja ymmärrät toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Tarvitset tukea viestintään.
Hyvä 3-4
Osaat viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Osaat yleiskielen ja omaan alaasi liittyvän perussanaston sekä osaat ilmaista itseäsi sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärrät hyvin toisten viestintää. Osaat käyttää kielen perusrakenteita lähes virheettömästi.
Kiitettävä 5
Osaat viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa. Osaat monipuolisesti yleisen ja omaan alaasi liittyvän sanaston. Osaat puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.