Tutkimus-, kehittämis ja innovaatio-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HYVO2OJ-19046
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 09.03.2022
Ajoitus
16.03.2022 - 22.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 85
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Outi Mattila
- Heidi Jaakola
Vastuuhenkilö
Marika Kunnari
Opiskelijaryhmät
-
RA72H20SSairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Tiedät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat. Tiedät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat. Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Osaat tunnistaa ja hyödyntää arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitset tiedonhaun yleisimmistä oman alasi tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät
- Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
- Keskeiset omalla alallasi käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät tietokannat, tutkimustiedon haku
- Tutkimuksellinen kehittäminen
Toiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta
- Hanketyöskentely ja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen
Sisältö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi hoitotyössä (1 op)
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät hoitotyössä (3op)
Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
Keskeiset hoitotieteessä käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät:
- Toiminnallinen opinnäytetyö
- Laadullinen tutkimusote
- Määrällinen tutkimusote ja tilastomatematiikan lähtökohdat
- Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät terveystieteiden tietokannat, tutkimustiedon haku: informaatiolukutaito
- Tutkimuksellinen kirjoittaminen
Tutkimustiedon hyödyntäminentoiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta hoitotyössä (1 op)
- Hanketyöskentelyja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen
Aika ja paikka
Kevät 2022.
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Opintojaksoon kuuluu aloitusinfo (Teams) ja webinaari (Teams) opintojakson aikana.
Opintojakson aloitusinfo on 16.3.2022 klo 15.00-16.00 Teamsissa (tallennetaan). Teams-linkki opintojakson Moodle-tilassa. Webinaari pidetään 21.4.2022 klo 12.30-16.00 Teamsissa
Oppimateriaalit
- Kananen J (2017) Kvantti – kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun.
- Kananen J (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä – miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta.
- Salonen K (2013) Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
- Stolt M, Axelin A & Suhonen R (2016) Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä.
- Vilkka, H. & Airaksinen,T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö.
- Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin.
- Lisäksi opintojakson aineisto Moodle ympäristössä
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Moodle-oppimisalustalla ja Teams viestintäalustaa hyödyntämällä.
Opetusmenetelminä hyödynnetään itsenäistä opiskelua ja parityöskentelyä. Opintojaksoon sisältyy yksi ohjauswebinaari, jonka sisällöstä ja toteutuksesta sovitaan opintojaksolle osallistuvien opiskelijoiden kanssa.
Ennen opintojakson alkamista pidetään sisältöä ja toteutusta koskeva infotunti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluu verkkotenttejä ja tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti toteutuksen aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Nimeät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Nimeät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Kuvaat arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät tieteellisiä julkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Käytät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.
Osallistut kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Selität arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Hyödynnät ja arvioit tieteellisiä julkaisuja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Sovellat ja hyödynnät tutkimus-ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä tutkimusprosessin eri vaiheissa ja tulkitset niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Käytät monipuolisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.
Osallistut kriittisesti arvioiden kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Osaat hyödyntää ja tulkita arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa kriittisesti arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet kriittisesti arvioiden tieteellisiä julkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana muodostuu useista eri osioista (esillä opintojakson oppimisalustalla Moodlessa):
- Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja osa numeraalisesti
- Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kaikkien arvioitujen tehtävien yhteispistemäärän mukaisesta kokonaisarvosanasta.