Energiatalous ja -tehokkuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL103OJ-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Petri Kuisma
Vastuuhenkilö
Petri Kuisma
Opiskelijaryhmät
-
RA51R19SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää perustiedot energiataloudesta ja -tehokkuudesta. Käsitteiden hallitseminen. Opiskelija tuntee energia-alan katselmuksien periaatteet. Osaa laatia viranomaisten edellyttämiä raportteja.
Sisältö
Energiatalous, energiatehokkuus. kiinteistöjen energiakatselmus, suuren yrityksen energiakatselmus ja uusiutuvan energian kuntakatselmus.
Energiakartoitus. Takaisin maksuajat, eri energiamuotojen kannattavuustarkastelu. Raportit.
Aika ja paikka
05.09-31.12.2022
Oppimateriaalit
Tunnilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Tentti ja harjoitustyöt
Sisällön jaksotus
Energiatalouden peruskäsitteet ja peruslaskentamenetelmät
Energian tuotannon kustannukset
Fossiilisten polttoaineiden globaalit varannot ja kansainväliset markkinat
Energiakustannusten vaikutus kansantalouteen
Sähkömarkkinat
Päästökauppa
Energiatehokkuus Suomessa
Rakennusten energiatehokkuus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee energiatalouden- ja -tehokkuuden opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tekee energiatalouden- ja -tehokkuuden opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee energiatalouden- ja -tehokkuuden opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Hyvä (3) Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Kiitettävä (5) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.