Rakennusalan kemia (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL14-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 04.01.2022
Ajoitus
11.01.2022 - 13.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Jouko Teeriaho
Vastuuhenkilö
Jouko Teeriaho
Opiskelijaryhmät
-
RA51R20SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuotototeutus), Rovaniemi 2020
Tavoitteet
Opiskelija tuntee aineen rakenneosaset, yhdisteiden perustyypit ja kemiallisen kaavan merkityksen. Opiskelija osaa kirjoittaa reaktioyhtälöitä, laskea yksinkertaisia määrällisiä laskuja, tuntee happamuuden ja emäksisyyden käsitteet. Opiskelija tuntee sähkökemian perusteet, sekä kemiallisten aineiden ympäristövaikutukset.
Sisältö
Peruskäsitteet. Atomin rakenne.Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä. Epäorgaanisten yhdisteiden nimistö. Yhdistetyypit. Määrälliste laskut. Konsentraatio. Hapot ja Emäkset. Sähkökemian perusteet. Orgaaniset yhdisteet: yhdisteiden päätyypit, niiden ominaisuudet ja nimeäminen. Ympäristökemiaa.
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2022 (10.1.22 - 9.5.22)
Oppimateriaalit
Oppimateriaali sähköisessä muodossa jaetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luennot Adobe Connectissa 36 h, sisältää 4 h kokeen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää rakennusalan kemian peruskäsitteitä.
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee rakennusalan kemian aihealueen asioita.
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa rakennusalan kemiaan liittyvässä osaamisessa edistynyttä osaamista ja osaa soveltaa asioita hyvin ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko: 0 = hylätty, 1,2 = tyydyttävä, 3,4 = hyvä, 5 = kiitettävä
Arviointi perustuu etätehtäviin (75%) ja kokeeseen (25%)