Rakennusfysiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL16OJ-19008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 29.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Matti Moilanen
Vastuuhenkilö
Matti Moilanen
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
R51R20SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Harjoitusryhmä 3
- Harjoitusryhmä 4
Tavoitteet
Opiskelija tietää ja tuntee rakennusfysiikan peruskäsitteet ja ilmiöt sekä osaa laskea näihin liittyviä perustehtäviä. Ymmärtää rakennusfysiikan merkityksen rakentamisen eri osa-alueilla.
Sisältö
Rakennusfysiikan opintojakson tavoitteena on oppia rakennusfysikaalisia taitoja ja tietoja, joita rakennustekniikan opiskelijan tulee hallita. Opiskelija ymmärtää ja hallitsee rakennusfysiikan merkityksen ja vaikutuksen rakentamisessa.
Hän tuntee lämmön ja kosteuden merkityksen materiaalien toimivuudelle. Hän osaa keskeisimmät rakennusalan materiaalit ja hallitsee viranomaismenetelmät ja määräykset rakentamisessa.
Opintojakso sisältää mm. lämmönjohtumisen ja siirtymisen, kosteuden siirtymisen erityyppisissä rakenteissa, ääni, akustiikka, melu, ääneneristävyys, palotekniikka, valo sekä ilman laatu aihepiireihin liittyvät teoriat. Rakennusten energiamääräykset ja energiatehokkuus ovat myös keskeistä.
Aika ja paikka
17.1. - 29.4.2022, Jokiväylä 11 Rovaniemi.
Oppimateriaalit
Rakennusfysiikka, Unto Siikanen.
Lämpö ja kosteus, Dick Björkholtz, painos 2017.
RIL, Rakennusfysiikka 1 (uusin painos).
Moodlen työtilassa jaettu luentomateriaali.
Opetusmenetelmät
Luennot ja laboratoroharjoitukset.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentin arvosana ja laboratorioharjoituksiin osallistuminen.