Toimitustuotannon projekti (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501ML32OJ-18009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 08.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Sami Porsanger
- Anna-Sofia Konttaniemi
- Katja Palo
- Virpi Peitso
Vastuuhenkilö
Sami Porsanger
Opiskelijaryhmät
-
RA51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka, (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Projektiopintojen yleisinä tavoitteina ovat, että opiskelija tuntee perusasiat ihmisten, osaamisen ja projektien johtamisesta ja oppii projektityöskentelyn menettelytavat.
Tarkoitus on, että opiskelija vahvistaa toimitustuotannon ammattiosaamistaan käytännön projektin kautta. Projekti on lukukauden kestävä opintojakso, johon integroidaan kyseisen lukukauden muita opintojaksoja.
Projektiin sisältyy myös luentotyyppistä projektitoiminnan menettelytapoihin ja suomen kieleen ja viestintään liittyvää opetusta.
Toimitustuotannon projekti kytketään aikaisemmin pidettyyn maankäytön projektin aiheeseen.
Asiantuntijaviestinnän tavoitteena on, että opiskelija osaa neuvottelujen prosessin, tyylin, tavoitteet, strategiat, taktiikat ja etiikan ja osaa toimia myös etäneuvotteluissa. Opiskelija harjaantuu vaativiin ammatillisiin vuorovaikutustilanteisiin esimies- ja johtamistyössä. Argumentointitaidon tavoitteena on, että opiskelija osaa hyödyntää erilaisia viestintäkanavia ja -välineitä sekä harjaantuu argumentoivaan ja analysoivaan kirjalliseen ja suulliseen raportointiin.
Integroitavat opintojaksot:
- Toimitustuotanto
- Kiinteistöoikeus
- Communications Skills in English
Teemat:
- Projektityö
- Suomen kieli ja viestintä: asiantuntijaviestintä ja argumentointitaito
Sisältö
Projektiin integoroidaan kolmen eri opintojakson asioita:
- Toimitustuotanto
- Kiinteistöoikeus
- Communications Skills in English.
Asiantuntijaviestinnän ja argumentointitaidon sisältöä:
- neuvottelutaito (taktiikat, strategiat)
- digitaalinen viestintä: etäneuvottelut (viestintävälineiden tarkoituksenmukainen hyödyntäminen)
- harjaantuminen vaativiin ammatillisiin vuorovaikutustilanteisiin (argumentointitaitojen harjaannuttaminen)
- esimies- ja johtamisviestintä
- Analysoiva projektin kirjallinen ja suullinen dokumentointi: Pyritään raportoinnissa analysoivaan otteeseen. Pyritään perustelemaan omia valintoja projektissa: tiedon käsittelyä, analysointia ja hyödyntämistä.
- vastuullinen, tavoitteellinen ja rakentava toimiminen projektissa.
Oppimateriaalit
- Laitteiden ohjekirjat/ohjeet
- Teemakauden muiden opintojen materiaalit
- Aikaisempien opintojaksojen materiaalit
- Opintojakson ohjeistus -materiaalit
- Lapin AMKin asiakirjamallit
- Projektidokumentaation mallit (maanmittaus)
- Tekniikan viestintä
- Areena - yritysviestinnän käsikirja
Opetusmenetelmät
Projektimuotoisesti toteutettava opintojakso. Toimitustuotannon projekti kytketään aikaisemmin pidettyyn maankäytön projektin aiheeseen. Suomen kieli ja viestintä on integroitu toteutukseen (asiantuntijaviestintä).
Opiskelijan ohjaus tapahtuu lukukauden muiden opintojen sisällä, väliseminaareissa, erikseen sovituissa ohjaustilaisuuksissa ja sähköisiä järjestelmiä hyväksi käyttäen.
Opiskelija saa jatkuvaa palautetta esim väliseminaareissa ja kontaktitunneilla. Palaute voi olla joko suullista tai kirjallista.
Oppimisympäristönä koulun pien-/laboratorio-/luokkatilat ja aito kohdeympäristö, josta aineisto tuotetaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Maanmittauslaitos
Rovaniemen kaupunki
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja ohjauksen varassa. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellsita. Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella. Opiskelija on pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja -puutteita. Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Projektin hallinta on itsenäistä. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tulostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet savutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilöarviointi
Ryhmäarviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi.
Prosessiarviointia viikkoraporttien ja katselmointien avulla
Tuotosarviointia kirjallisten ja suullisten tuotosten perusteella
Kirjallisiin ja suullisiin tuotoksiin on arviointikriteerit asteikolla 0-5 (Moodle)
Englanniksi