Siirry suoraan sisältöön

Maankäytön projekti (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML28OJ-19009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

02.09.2022 - 09.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Katja Palo
  • Virpi Peitso

Vastuuhenkilö

Katja Palo

Ajoitusryhmät

  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • RA51M21S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Koulutusryhmat

  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Projektiopintojen yleisinä tavoitteina ovat, että opiskelija tuntee perusasiat ihmisten, osaamisen ja projektien johtamisesta ja oppii projektityöskentelyn menettelytavat.
Tarkoitus on, että opiskelija vahvistaa maankäytön ammattiosaamistaan käytännön projektin kautta. Projekti on lukukauden kestävä opintojakso, johon integroidaan kyseisen lukukauden muita opintojaksoja.
Kokoustekniikan tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia kokouksen puheenjohtajana oman alansa kokouksissa myös verkkoympäristössä ja hallitsee kokouskäytänteet ja -dokumentoinnin.
Projektiin sisältyy luentotyyppistä projektitoiminnan menettelytapoihin ja suomen kieleen ja viestintään liittyvää opetusta.
Integroitavat opintojaksot:
- Maankäyttö ja maapolitiikka

- Rakentaminen ja infrasuunnittelu

- Rakennusmittaus

Opintojakson teemat ovat:
- Projektityö

- Suomen kieli ja viestintä: Kokoustekniikka

Sisältö

Projektissa integroidaan kolme erillistä opintojaksoa:
* Maankäyttö ja maapolitiikka (asemakaavan muutosprosessi eri vaiheineen, käynnistämis- ja maankäyttösopimus)
* Rakentaminen ja infrasuunnittelu (katu- ja piha-alueiden suunnittelu)
* Rakennusmittaus (tonttijaon laskeminen, YIV-ohjeet yleissuunnittelun osalta)

Kyseessä on asemakaavan muutos- ja laajennusalue haastavassa ympäristössä (selvitystarpeet, maanomistus).
Maankäyttö ja maapolitiikka -projektin kohdealue sijaitsee Rovaniemellä.

Suomen kieli ja viestintä -teeman sisältöä:
- Kokouksen kulku, kokousvirkailijoiden tehtävät, äänestystavat, kokousasiakirjat
- Maankäyttöön ja kaavoitukseen liittyvät kokoukset
- Kokousten seuraaminen ja analysointi, kokousteknisten taitojen harjoittelu.
- Digitaalinen viestintä: Etäkokoukset verkkoympäristössä
-Maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämä vuorovaikutus kuntien kaavoitusmenettelyssä
- Kuulemiset ja niihin valmistautuminen
- Verkko-osallistumisen mahdollisuudet kaavoituksen tukena

Oppimateriaalit

Moodlessa

Opetusmenetelmät

Projektimuotoisesti toteutettava opintojakso pääsääntöisesti verkossa. Maankäytön projekti sidotaan työelämälähtöiseen aiheeseen: asemakaavan muutos- ja laajennusalue haastavassa ympäristössä (selvitystarpeet, maanomistus). Maankäyttö ja maapolitiikka -projektin kohdealue sijaitsee Rovaniemellä, jonne tehdään maastokäynti lähijaksolla.
Projektissa integroidaan kolme erillistä opintojaksoa:
* Maankäyttö ja maapolitiikka (asemakaavan muutosprosessi eri vaiheineen, käynnistämis- ja maankäyttösopimus)
* Rakentaminen ja infrasuunnittelu (katu- ja piha-alueiden suunnittelu)
* Rakennusmittaus (tonttijaon laskeminen, YIV-ohjeet yleissuunnittelun osalta).
Suomen kieli ja viestintä on integroitu toteutukseen (kokoustekniikka ja maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämä vuorovaikutus kuntien kaavoitusmenettelyssä).
Projektityöskentelyyn: projektisuunnitelma, viikkoraportointi ja seminaariesitys.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu lukukauden muiden opintojen sisällä, väliseminaareissa, erikseen sovituissa ohjaustilaisuuksissa ja sähköisiä järjestelmiä hyväksi käyttäen. Opiskelija saa jatkuvaa palautetta esim. väliseminaareissa ja kontaktitunneilla. Palaute voi olla joko suullista tai kirjallista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja ohjauksen varassa. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellsita. Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella. Opiskelija on pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja -puutteita. Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Projektin hallinta on itsenäistä. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tulostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet savutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektisuunnitelma (hyväksytty/täydennettävä)
Projektimainen työskentely sisältäen itse- ja vertaisarvioinnin. Ryhmän työskentely arvioidaan ryhmänä sekä henkilökohtainen itsearviointi henkilötasolla. (0-5).
Viikkoraportointi
Analysointitehtävä kokoustekniikasta yksilötyönä (0-5)
Kaavaluonnosten esittelyt yleisötilaisuutena (0-5)
Seminaariesitys (0-5)
Tarkat arviointikriteerit ovat Moodlessa.