Siirry suoraan sisältöön

Kaivosmittaus ja -suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML55OJ-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Katja Palo
  • Timo Karppinen

Vastuuhenkilö

Timo Karppinen

Opiskelijaryhmät

  • R51M19S
    Maanmittaustekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
  • RA51M19S
    Maanmittaustekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee kaivosten yleis- ja tuotannon suunnittelun yleiset periaatteet sekä avo- ja maanalaisen kaivoksen tuotantosuunnitelmat. Opiskelija tuntee kaivosten 3D-suunnittelu-ohjelmistojen tarjoamat mahdollisuudet. Opiskelija tietää rakennus-, teollisuus- ja kaivosmittauksen peruskäsitteistön ja määritelmät. Opiskelija osaa kaivosmittauksen tyypilliset mittaukset. Opiskelija tunnistaa kaivosympäristön mittaustyölle asettamat erityisvaatimukset ja osaa huomioida ne toiminnassaan.
Opintojakson teemat ovat:
- Kaivosmittaus
- Kaivossuunnittelu

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

01.01.2022-20.5.2022. Rovaniemi, Rantavitikka.

Oppimateriaalit

Opettajan Moodlessa osoittama materiaali.

Kirjallisuus:
Kaivos- ja louhintatekniikka
Lappalainen, Pekka, 1944-, toimittaja ; Hakapää, Antero, 1940-, toimittaja ; Paalumäki, Tauno, 1947-, toimittaja ; Kaivosteollisuus (yhdistys) ; Opetushallitus ; Kaivosteollisuus ; Opetushallitus
Opetushallitus : Kaivosteollisuus FinnMin 2015 3. uud. p.

Laurila, Pasi.
Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet / [Rovaniemi] : Rovaniemen ammattikorkeakoulu, 2012 - (Rovaniemen ammattikorkeakoulun julkaisuja. ISSN 1239-775X ; 3.).ISBN 978-952-5923-42-1 (nid.).

Opetusmenetelmät

Harjoitukset ja ryhmätyöt, sekä näitä tukevat luennot.

Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joka yksilö tai ryhmä ohjauksena.

Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunnilla harjoitusten edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.

Oppimisympäristönä toimii AC-luokka ja opiskelijoiden koti tai muu vastaava tila.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään harjoitustehtävien perusteella. Pisteet kustakin tehtävästä (0-5). Palautettavana ja arvioitavana tuotoksena oppimispäiväkirja, johon raportoinnit harjoitustehtävistä on sisällytettävä.