Yrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501ML36OJ-19007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 30.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Juhani Angelva
Vastuuhenkilö
Juhani Angelva
Opiskelijaryhmät
-
R51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää hyvän työyhteisön kehittymiseen tarvittavat edellytykset ja hänellä on valmiudet edistää laadukkaan ja tuloksekkaan työyhteisön syntymistä. Opiskelija kykenee tunnistamaan maanmittausalan liiketoimintamahdollisuuksia, osaa laatia liiketoimintasuunnitelman,arvioida toiminnan kannattavuuden ja perustaa yrityksen sekä ymmärtää asiakaslähtöisen ajattelun merkityksen yrityksen ja organisaation toiminnalle. Opiskelija ymmärtää julkisen hankintatoimen prosessin vaatimukset ostajana ja myyjänä.
Opintojakson teemat ovat:
- Liiketoimintasuunnitelma ja yrityksen perustaminen
- Johtaminen
Opintojakso integroidaan lukukausiprojektiin.
Sisältö
Opiskelija ymmärtää liiketoiminnanja yrittäjyyden merkityksen yhteiskunnassa ja näkee yrittäjyyden yksilöllisenä uravaihtoehtona. Opiskelija tutustuu maanmittausalan organisaatioihin, yritystoimintaan ja yrittäjiin.
- Innovaatiotoiminta Suomessa, rahoitusmahdollisuudet- Yrityksen perustaminen, liiketoiminnan muodot ja prosessit- Liiketoiminnan suunnittelu--Kannattavuus
-Myynti ja markkinointi
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta: Haverila et al, Teollisuustalous; Parantainen, Jari, Tuotteistaminen : rakenna palvelusta tuote 10 päivässä; Antti Apunen, Haastajasta hittipalveluksi
Verkkomateriaalia: https://www.businessfinland.fi/, http://www.yrittajat.fi/, https://oma.yrityssuomi.fi/, https://www.finnvera.fi/
MOODLEssa oleva materiaali ja luennot.
Opintojakson alussa kerrotaan tarkempi kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu luennoista, harjoituksista ja oppimistehtävistä.
Tehtävät ovat sekä yksilö- että ryhmätehtäviä.
Virtuaalisena oppimisympäristönä käytetään MOODLEa ja muita virtuaaliympäristöjä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson alussa sovitun aikataulun noudattamista ja annettujen oppimistehtävien suorittamista sekä palauttamista.
Itse- ja vertaisarviointi 1/3
Oppimistehtävät 2/3
Osaaminen:
Tyydyttävä(1-2)
Opiskelija osaa yritystoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa ohjatusti perustaa yrityksen. Opiskelija osaa yrittäjäksi ryhtymisen prosessin, Opiskelija osaa ohjatusti arvioida yrityksen kannattavuuden. Opiskelija tuntee yrityksen rahoitusmahdollisuudet.
Hyvä(3-4)
Opiskelija osaa yrityksen perusprosessit ja hän osaa suunnitella yrityksen toimintaa pidemmälle aikavälille. Opiskelija osaa arvioida yrityksen mahdollisia riskejä. Opiskelija osaa suunnitella perustettavan yrityksen prosessit ja tarvittavat resurssit. Opiskelija ymmärtää verkostoitumisen mahdollisuudet. Opiskelija tietää yrityksen innovaatiorahoituksen mahdollisuudet. Opiskelija osaa pitchata liikeidean.
Kiitettävä5
Opiskelija osaa itsenäisesti tai kumppaneiden kanssa perustaa yrityksen. Opiskelija osaa yrityksen rahoitusmahdollisuudet. Opiskelija osaa yrityksen talouden hallinnan ja ohjauksen. Opiskelija osaa innovaatioprosessin ja osaa myydä ideansa ja tuntee markkinoinnin mahdollisuudet.
Opiskelija tunnistaa yrittäjyyden eri muodot
-Opiskelija osaa toimia projektissa yrittäjämäisesti ja osaa yrityksen perustamisen perusperiaatteet
- Osaa kustannuslaskennan periaatteita ja osaa hinnoitella tuotteen kustannusperusteisesti
-Opiskelija osaa tilinpäätös- ja kassavirtalaskelmien periaatteet, kustannuslaskennan ja hinnoittelun
Hylätty (0)
Oppimistehtävät palauttamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.Tyydyttävä (2)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
.Hyvä (3)Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.Hyvä (4)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
.Kiitettävä (5)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.