Rakennusmittaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501ML31OJ-19009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Opettaja
- Timo Karppinen
Vastuuhenkilö
Timo Karppinen
Opiskelijaryhmät
-
R51M21SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija tietää rakennus-, teollisuus- , kaivos- ja inframittauksen peruskäsitteistön ja määritelmät ja mittaajaan kohdistuvat erityisvaatimukset. Opiskelija tietää laserkeilauksen tekniikat ja niiden tarjoamat mahdollisuudet rakennus- ja maanmittausaloilla. Opiskelija osaa rakennustyömaan tyypilliset mittaukset ja osaa käsitellä laserkeilauksen aineistoja. Opiskelija osaa koneohjausmallinnuksen perusteet. Opiskelija tietää rakennus-ja inframittauksen keskeiset määräykset ja ohjeet.
Opintojakson teemat ovat:
- Talonrakentamisen mittaukset
- Infrarakentamisen mittaukset
- Laserkeilaus
- Koneohjaus
Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin
Sisältö
Maastomallin laatiminen ja tarkastaminen, pituus -ja poikkileikkausten laatiminen, koordinaatistomuunnokset, infra-rakentamisen ja -mittamisen ohjeet, laserkeilaus ja keilausaineiston käsittely, koneohjausmallin laatimisen perusteet.
Peruskäsitteet rakennusmittuksen eri osa-alueista
- Tiemittaukset
- Ratamittaukset
- Sillanmittaukset
- Teollisuusrakennusmittaukset
- Kaivosmittaukset
- Rakennusvalvontamittaukset
Aika ja paikka
01.08.2022-31.12.2022. Rovaniemi, Rantavitikka.
Oppimateriaalit
Moodlessa ja luennoilla jaettava materiaali.
Kirjallisuus:
Laurila 2012: Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet
YIV 2019
Opetusmenetelmät
Harjoitukset ja ryhmätyöt, sekä näitä tukevat luennot.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joka yksilö tai ryhmä ohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunnilla harjoitusten edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristönä toimii AC-luokka ja opiskelijoiden koti tai muu vastaava tila.
Arviointi tehdään harjoitustehtävien perusteella. Pisteet kustakin tehtävästä (0-5). Palautettavana ja arvioitavana tuotoksena oppimispäiväkirja, johon raportoinnit harjoitustehtävistä on sisällytettävä.
Sisällön jaksotus
Teemat:
Tiemittaukset ja koneohjausmallinnuksen perusteet
Laserkeilaus ja keilausdatan hyödyntäminen
Mallipohjaisen infrahankkeen peruskäsitteet
Suunnittelu ja laskentaohjelmien hyödyntäminen rakennusmittauksissa
Rakennusmittauksen ohjeet ja määräykset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi suoritetaan teemakohtaisten harjoitustöiden, sekä näistä yhteenvetona palautettavan oppimispäiväkirjan perusteella siten, että kustakin teemasta voi maksimissaan saada 5 pistettä.