Siirry suoraan sisältöön

Rakennusmittaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML31OJ-19009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Opettaja

  • Timo Karppinen

Vastuuhenkilö

Timo Karppinen

Opiskelijaryhmät

  • R51M21S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija tietää rakennus-, teollisuus- , kaivos- ja inframittauksen peruskäsitteistön ja määritelmät ja mittaajaan kohdistuvat erityisvaatimukset. Opiskelija tietää laserkeilauksen tekniikat ja niiden tarjoamat mahdollisuudet rakennus- ja maanmittausaloilla. Opiskelija osaa rakennustyömaan tyypilliset mittaukset ja osaa käsitellä laserkeilauksen aineistoja. Opiskelija osaa koneohjausmallinnuksen perusteet. Opiskelija tietää rakennus-ja inframittauksen keskeiset määräykset ja ohjeet.
Opintojakson teemat ovat:
- Talonrakentamisen mittaukset

- Infrarakentamisen mittaukset

- Laserkeilaus

- Koneohjaus


Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin

Sisältö

Maastomallin laatiminen ja tarkastaminen, pituus -ja poikkileikkausten laatiminen, koordinaatistomuunnokset, infra-rakentamisen ja -mittamisen ohjeet, laserkeilaus ja keilausaineiston käsittely, koneohjausmallin laatimisen perusteet.
Peruskäsitteet rakennusmittuksen eri osa-alueista
- Tiemittaukset
- Ratamittaukset
- Sillanmittaukset
- Teollisuusrakennusmittaukset
- Kaivosmittaukset
- Rakennusvalvontamittaukset

Aika ja paikka

01.08.2022-31.12.2022. Rovaniemi, Rantavitikka.

Oppimateriaalit

Moodlessa ja luennoilla jaettava materiaali.

Kirjallisuus:

Laurila 2012: Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet
YIV 2019

Opetusmenetelmät

Harjoitukset ja ryhmätyöt, sekä näitä tukevat luennot.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joka yksilö tai ryhmä ohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunnilla harjoitusten edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristönä toimii AC-luokka ja opiskelijoiden koti tai muu vastaava tila.
Arviointi tehdään harjoitustehtävien perusteella. Pisteet kustakin tehtävästä (0-5). Palautettavana ja arvioitavana tuotoksena oppimispäiväkirja, johon raportoinnit harjoitustehtävistä on sisällytettävä.

Sisällön jaksotus

Teemat:

Tiemittaukset ja koneohjausmallinnuksen perusteet
Laserkeilaus ja keilausdatan hyödyntäminen
Mallipohjaisen infrahankkeen peruskäsitteet
Suunnittelu ja laskentaohjelmien hyödyntäminen rakennusmittauksissa
Rakennusmittauksen ohjeet ja määräykset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi suoritetaan teemakohtaisten harjoitustöiden, sekä näistä yhteenvetona palautettavan oppimispäiväkirjan perusteella siten, että kustakin teemasta voi maksimissaan saada 5 pistettä.